Imię i nazwisko | Malcolm Carpenter |
Data urodzenia | 01.05.1925 |
Data śmierci | 10.10.2013 |
Narodowość | USA |
Aurora 7
Scott Carpenter, dynamiczny pionier współczesnej eksploracji, miał wyjątkowy zaszczyt być pierwszym człowiekiem w historii, który penetrował zarówno przestrzeń wewnętrzną, jak i zewnętrzną, zyskując tym samym podwójny tytuł, Astronauta/Aquanaut. Urodził się w Boulder, Colorado, 1 maja 1925 roku, a zmarł 10 października 2013 roku. Carpenter był synem chemika badawczego dr M. Scotta Carpentera i Florence Kelso Noxon Carpenter. W latach 1945-1949 uczęszczał na Uniwersytet Kolorado i uzyskał tytuł licencjata inżynierii lotniczej. W 1949 roku wstąpił do Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych. Przeszedł szkolenie lotnicze w Pensacoli na Florydzie i w Corpus Christi w Teksasie, a w kwietniu 1951 roku został mianowany lotnikiem marynarki wojennej. W czasie wojny koreańskiej służył w Dywizjonie Patrolowym Szóstym, wykonując zadania związane z walką z okrętami podwodnymi, nadzorem nad statkami, górnictwem lotniczym i misjami fretek na Morzu Żółtym, Morzu Południowochińskim i w Cieśninie Formozańskiej. W 1954 r. uczęszczał do Szkoły Pilotów Testowych Marynarki Wojennej w Patuxent River, Maryland, a następnie został przydzielony do Wydziału Testów Elektronicznych Centrum Testów Lotniczych Marynarki Wojennej, również w Patuxent. W ramach tej pracy przeprowadzał testy na wszystkich typach samolotów marynarki wojennej, w tym na wielo- i jednosilnikowych myśliwcach z napędem odrzutowym i śmigłowym, samolotach szturmowych, bombowcach patrolowych, transportowcach i samolotach morskich. W latach 1957-1959 uczęszczał do Szkoły Ogólnej Marynarki Wojennej oraz Szkoły Wywiadu Lotniczego Marynarki Wojennej, a następnie został przydzielony jako oficer wywiadu lotniczego do lotniskowca USS Hornet. Carpenter został wybrany jako jeden z oryginalnych siedmiu astronautów Mercury 9 kwietnia 1959 roku. Przeszedł intensywne szkolenie w National Aeronautics and Space Administration (NASA), specjalizując się w komunikacji i nawigacji. Służył jako pilot zapasowy dla Johna Glenna podczas przygotowań do pierwszego załogowego lotu orbitalnego Ameryki w lutym 1962 roku. Carpenter poleciał w drugi amerykański załogowy lot orbitalny 24 maja 1962 roku. Pilotował swój statek kosmiczny Aurora 7 przez trzy obroty Ziemi, osiągając maksymalną wysokość 164 mil. Statek kosmiczny wylądował na Oceanie Atlantyckim około 1000 mil na południowy wschód od Przylądka Canaveral po 4 godzinach i 54 minutach lotu. Na urlopie od NASA Carpenter uczestniczył w projekcie Marynarki Wojennej Man-in-the-Sea jako akwanauta w programie SEALAB II u wybrzeży La Jolla w Kalifornii latem 1965 roku. Podczas 45-dniowego eksperymentu Carpenter spędził 30 dni żyjąc i pracując na dnie oceanu. Był dowódcą dwóch z trzech 10-osobowych zespołów nurków Marynarki Wojennej i cywilów, którzy prowadzili działania związane z nurkowaniem głębinowym w siedlisku na dnie morza na głębokości 205 stóp. Powrócił do obowiązków w NASA jako asystent wykonawczy dyrektora Centrum Lotów Kosmicznych i brał czynny udział w projektowaniu modułu lądowania na Księżycu Apollo oraz w podwodnych szkoleniach załogi Extravehicular Activity (EVA). W 1967 roku powrócił do Projektu Systemów Głębokiego Zanurzenia (DSSP) Marynarki Wojennej jako Dyrektor Operacji Akwanautów podczas eksperymentu SEALAB III. (Biuro DSSP było odpowiedzialne za kierowanie Programem Nurkowania Nasyceniowego Marynarki Wojennej, który obejmował rozwój poszukiwań w głębokich oceanach, ratownictwa, ratownictwa, inżynierii oceanicznej i możliwości Man-in-the-Sea). Po przejściu na emeryturę z Marynarki Wojennej w 1969 roku, po 25 latach służby, Carpenter założył i był dyrektorem generalnym Sear Sciences, Inc. korporacji o kapitale podwyższonego ryzyka, działającej na rzecz rozwoju programów mających na celu lepsze wykorzystanie zasobów oceanicznych i poprawę stanu zdrowia planety. Realizując te i inne cele, ściśle współpracował z francuskim oceanografem J.Y. Cousteau i członkami jego zespołu Calypso. Carpenter nurkował w większości oceanów świata, w tym w Arktyce pod lodem. Jako konsultant producentów sprzętu do nurkowania sportowego i profesjonalnego przyczynił się do udoskonalenia konstrukcji instrumentów nurkowych, sprzętu do oddychania pod wodą, jednostek napędowych dla pływaków, małych łodzi podwodnych i innych urządzeń podwodnych. Dodatkowe projekty zrealizowane dzięki jego innowacyjnym wskazówkom dotyczyły biologicznej kontroli szkodników oraz produkcji energii z odpadów rolniczych i przemysłowych. Odegrał również zasadniczą rolę w projektowaniu i ulepszaniu kilku rodzajów sprzętu do obsługi i transportu odpadów. Carpenter nadal wykorzystywał swoją wiedzę z zakresu inżynierii kosmicznej i oceanicznej jako konsultant dla przemysłu i sektora prywatnego. Często wygłaszał wykłady w USA i za granicą na temat historii i przyszłości technologii oceanicznej i kosmicznej, wpływu postępu naukowego i technologicznego na sprawy ludzkie oraz ciągłego poszukiwania przez człowieka doskonałości. Jako zapalony narciarz, większość wolnego czasu spędzał na stokach w swoim rodzinnym Vail w Kolorado. Występował jako rzecznik telewizyjny wielu dużych korporacji, w tym General Motors (Oldsmobile), Standard Oil of California, Nintendo i Atari; był też gospodarzem i narratorem wielu telewizyjnych filmów dokumentalnych. Był również aktorem/konsultantem przemysłu filmowego w dziedzinie lotów kosmicznych, oceanografii i globalnego środowiska. Carpenter jest autorem dwóch powieści, obu określanych jako "podwodne techno-thrillery". Pierwsza z nich nosiła tytuł The Steel Albatross. Druga, będąca sequelem, nosiła tytuł Deep Flight. Jego pamiętnik, For Spacious Skies, który napisał wspólnie z córką, Kristen Stoever, został opublikowany przez Harcourt w styczniu 2003 roku. Odznaczenia Carpentera obejmują Legię Zasługi Marynarki Wojennej, Distinguished Flying Cross, NASA Distinguished Service Medal, U.S. Navy Astronaut Wings, University of Colorado Recognition Medal, Collier Trophy, New York City Gold Medal of Honor, Elisha Kent Kane Medal, Ustica Gold Trident i Boy Scouts of America Silver Buffalo. Otrzymał siedem tytułów honorowych. (Źródło: NASA)