Nazwa w katalogu Spacetrack | SPACEWAY 1 |
Wyniesienie na orbitę | 2005-04-26 |
Kraj/organizacja pochodzenia | USA (US) |
Miejsce startu | SEAL (Sea Launch Platform (mobile), USA) |
Kategorie | |
Perygeum | 36285 km |
Apogeum | 36302 km |
Spaceway F1 jest częścią konstelacji bezpośrednich satelitów nadawczych AT&T. Satelita został wyniesiony na orbitę przez rakietę Zenit 3SL z platformy równikowej Sea Launch Odyssey 26 kwietnia 2005 r. Jego pozycja operacyjna znajduje się na orbicie geosynchronicznej 35 800 km (22 200 mil) nad równikiem na 103,0 stopniu długości geograficznej zachodniej. SPACEWAY-1 jest satelitą typu Boeing 702 o przewidywanej 12-letniej żywotności. Dostarcza on klientom DirecTV telewizję wysokiej rozdzielczości dzięki swojemu ładunkowi komunikacyjnemu w paśmie Ka. DirecTV nie wykorzystała możliwości szerokopasmowych SPACEWAY-1, mimo że został on pierwotnie zbudowany przez Boeinga w tym celu.
SPACEWAY-1 jest najcięższym komercyjnym satelitą komunikacyjnym (13 400 funtów lub 6 080 kilogramów) umieszczonym na orbicie do czasu wystrzelenia iPSTAR-1 (6 775 kilogramów) przez Arianespace 11 sierpnia 2005 roku.
T10 został umieszczony na orbicie razem z satelitą SPACEWAY-1, aby wykorzystać 500 MHz niewykorzystanego widma do transmisji HDTV. Widmo to było pierwotnie przeznaczone dla szerokopasmowego Internetu dla dwóch satelitów SPACEWAY, które zostały wyłączone przez firmę Hughes na prośbę DirecTV.
W ostatnich latach jego głównym zadaniem było pełnienie roli satelity zapasowego.
Spaceway F1 uległ uszkodzeniu termicznemu baterii w grudniu 2019 roku, co skłoniło AT&T do zażądania deorbitacji statku kosmicznego przed 25 lutego 2020 roku, aby zapobiec ryzyku jego eksplozji.