NASA zbliża usługi dostarczania paczek dronami do rzeczywistości.

NASA

W lipcu Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) po raz pierwszy pozwoliła wielu amerykańskim firmom na operowanie komercyjnymi dronami w tej samej przestrzeni powietrznej bez konieczności stałego monitorowania ich przez operatorów. Etap ten, prowadzący do szerszego stosowania dronów w komercji, wymagał intensywnych badań nad koncepcją lotów poza linią wzroku (BVLOS) ? w tym pomogła NASA. Aby umożliwić loty BVLOS, kluczowa jest integracja zaufanej technologii automatyzacji w systemy dronów i przestrzeń powietrzną, jako że piloci oraz kontrolerzy powietrzni nie będą mogli dostrzegać wszystkich dronów operujących jednocześnie. Aby sprostać tym wyzwaniom, NASA opracowała istotne technologie, w tym Unmanned Aircraft System (UAS) Traffic Management (UTM), która umożliwia cyfrowe dzielenie się informacjami o planowanych lotach przez każdego użytkownika dronów. "Pionierskie prace NASA w dziedzinie UTM, współpracujące z FAA oraz przemysłem, stworzyły podstawy dla bezpiecznych i efektywnych lotów małych dronów poniżej 400 stóp" ? powiedział Parimal Kopardekar, szef ds. integracji misji Advanced Air Mobility w NASA. "Ta technologia jest obecnie wykorzystywana na całym świecie jako krok w kierunku umożliwienia operacji dronów poza linią wzroku." Z pomocą UTM każdy operator drona może uzyskać równą świadomość sytuacyjną przestrzeni powietrznej, w której działają drony. Ten fundament rozwoju technologii, wspierany przez projekt UTM NASA, sprawia, że drony mogą latać BVLOS już teraz po uzyskaniu specjalnych zezwoleń od FAA. Drony mogą operować BVLOS już dzisiaj na terenie testowym FAA oraz w wybranych obszarach po wstępnym zatwierdzeniu przez FAA w oparciu o ocenę ryzyka. FAA intensywnie pracuje nad nowymi regulacjami, które w przyszłości umożliwią operacje BVLOS bez potrzeby uzyskiwania dodatkowych zezwoleń. Zespół NASA zajmujący się UTM opracował nowatorski sposób zarządzania przestrzenią powietrzną ? podejście do zarządzania ruchem lotniczym, w którym różne strony, od instytucji rządowych po firmy komercyjne, współdziałają w celu świadczenia usług. Są one związane z planowaniem lotów, strategicznym dekonfliktowaniem przed startem, komunikacją, monitoringiem oraz innymi aspektami niezbędnymi dla bezpiecznego lotu. Technologia ta jest aktualnie używana przez FAA w wyznaczonych obszarach Dallas, co umożliwia komercyjnym firmom dostarczanie przesyłek, bazując na badaniach UTM zapoczątkowanych przez NASA. UTM zapewnia strategiczną koordynację pomiędzy operatorami, co pozwala każdej firmie monitorować lot dronem, aby potwierdzić, że dron znajduje się na odpowiedniej trasie. Miejsca testowe, takie jak Dallas, umożliwiają FAA identyfikację wymagań, które są niezbędne do bezpiecznego wdrożenia operacji małych dronów na poziomie całego kraju. NASA pracuje także nad priorytetowym traktowaniem dronów używanych przez służby publiczne, gdy funkcjonują w tej samej przestrzeni powietrznej, co drony komercyjne. W ramach innego projektu BVLOS, NASA testuje drony, które mogłyby być użyte w systemach taksówek powietrznych. Każdy z tych projektów przybliża nas do powszechnego korzystania z dronów do przesyłania paczek i dostaw w Stanach Zjednoczonych.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś artykuł! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.

Opublikowano: 2024-12-10 21:48