Nowoczesny system nadzoru nad ruchem na lotniskach
Program zarządzania ruchem naziemnym oszczędza czas pasażerów i linii lotniczych, jednocześnie obniżając koszty paliwa
Gdyby każdy dojeżdżający do pracy jeździł tymi samymi drogami o tej samej porze każdego dnia, ruch byłby nie do zniesienia. Dokładnie to dzieje się na niebie nad krajem, znanym jako krajowa przestrzeń powietrzna (NAS). Wiele lotów różnych linii lotniczych próbuje korzystać z najbardziej bezpośrednich tras lotu, zbiegając się na tych samych lotniskach. Przy ograniczonej przestrzeni pasów startowych powoduje to zatory komunikacyjne wielkości jumbo.
"Większość niepewności w NAS można przypisać operacjom naziemnym, a w szczególności niepewności związanej z tym, kiedy lot będzie dostępny, aby odepchnąć się od bramki" - powiedział Jeremy Coupe z NASA Ames Research Center w Dolinie Krzemowej w Kalifornii. Aby pomóc w opracowaniu rozwiązania, NASA Ames skupiła się na tym, jak usprawnić zarządzanie ruchem na ziemi i planowanie odlotów.
Współpracując z Federalną Administracją Lotnictwa (FAA), komercyjnymi liniami lotniczymi i lotniskami, NASA opracowała i przetestowała nowy program do zarządzania ruchem lotniskowym na ziemi - zintegrowany system przylotów, odlotów i powierzchni (IADS). W 2022 r. FAA rozpoczęła wdrażanie możliwości tego systemu na 27 najbardziej ruchliwych lotniskach w kraju.
Podobnie jak oficer ruchu drogowego może zapobiec zatorowi na ruchliwym skrzyżowaniu, IADS ma na celu zapobieganie podobnym plątaninom ruchu. Pierwszym miejscem testowym dla rozwoju programu było międzynarodowe lotnisko Charlotte Douglas w Karolinie Północnej, drugie najbardziej ruchliwe lotnisko na wschodnim wybrzeżu z zaledwie trzema pasami startowymi. Około 75% z nich to loty przesiadkowe.
Przed IADS jednym z wyzwań, z jakimi borykało się lotnisko, było niedopasowanie technologii - wieża kontrolna lotniska korzystała z jednego oprogramowania, a zarządzanie naziemne korzystało z innego, bez możliwości ich integracji. Najczęstszym sposobem powiadamiania się nawzajem o zmianach lub problemach była rozmowa telefoniczna. Przy około 115 samolotach na ziemi w dowolnym momencie, opóźnienie w komunikacji może powodować komplikacje. Samolot opuszczający bramkę przed otrzymaniem powiadomienia o opóźnieniu może spowodować, że kilka samolotów będzie czekać w kolejce na pasie startowym.
"Wiedza o tym, że dotrzesz tam, gdzie potrzebujesz, kiedy linia lotnicza mówi, że cię dostarczy, jest tym, o co ludzie się stresują podczas podróży, zwłaszcza jeśli próbują nawiązać połączenia na lotnisku takim jak Charlotte" - powiedział Lee Davis, dyrektor ds. komunikacji na lotnisku. Wiele czynników, w tym pogoda, wpływa na terminowość, ale przewidywalność operacji naziemnych ma fundamentalne znaczenie.
Dzięki danym w czasie zbliżonym do rzeczywistego, związanym z punktualnymi odlotami i opóźnieniami, linie lotnicze mogą aktywnie rozwiązywać kwestie związane z połączeniami dla załogi, klientów i ładunków. Czy to w kosmosie, czy w przestworzach, innowacje NASA nadal zwiększają efektywność podróży.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś artykuł! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.