Wiatr nad skrzydłami: Model X-66 NASA testuje przepływ powietrza

NASA

Projekt NASA Sustainable Flight Demonstrator (SFD) zakończył niedawno testy w tunelu aerodynamicznym modelu X-66 semi-span we współpracy z Boeingiem. Model, zaprojektowany tak, aby reprezentował połowę samolotu, pozwala zespołowi badawczemu generować wysokiej jakości dane na temat sił aerodynamicznych, które miałyby wpływ na rzeczywisty X-66.

Wyniki testów pomogą naukowcom zidentyfikować obszary, w których mogą udoskonalić projekt X-66 - potencjalnie zmniejszając opór, zwiększając zużycie paliwa lub dostosowując kształt pojazdu w celu uzyskania lepszych właściwości lotnych.

Testy na zbudowanym przez Boeinga modelu półprzestrzennym X-66 zostały zakończone w Centrum Badawczym NASA Ames w Dolinie Krzemowej w Kalifornii w 11-stopowym Transonic Unitary Plan Facility. Model przeszedł testy reprezentujące oczekiwane warunki lotu, aby zespół mógł uzyskać informacje inżynieryjne, które wpłyną na projekt skrzydła samolotu i dostarczą danych do symulatorów lotu.

Testy półprzestrzeni wykorzystują symetrię. Siły i zachowania na modelu połowy samolotu odzwierciedlają te na drugiej połowie. Używając większej połowy modelu, inżynierowie zwiększają liczbę pomiarów ciśnienia powierzchniowego. Różne czujniki zostały umieszczone na skrzydle, aby zmierzyć siły i ruchy w celu obliczenia siły nośnej, oporu, stabilności i innych ważnych cech.

Testy półprzestrzeni są następstwem wcześniejszych prac w tunelu aerodynamicznym w Langley Research Center NASA w Hampton w Wirginii, przy użyciu mniejszego modelu całego samolotu. Inżynierowie przeanalizują dane ze wszystkich testów w tunelu aerodynamicznym X-66, aby określić wszelkie zmiany projektowe, które należy wprowadzić przed rozpoczęciem produkcji skrzydła, które będzie używane w samym X-66.

Projekt SFD to wysiłek NASA mający na celu opracowanie bardziej wydajnych konfiguracji samolotów, ponieważ naród zmierza w kierunku lotnictwa, które jest bardziej zrównoważone pod względem ekonomicznym, społecznym i środowiskowym. Projekt ma na celu dostarczenie informacji, które posłużą do opracowania nowej generacji samolotów jednokadłubowych, najczęściej spotykanych we flotach lotnictwa komercyjnego na całym świecie. Boeing i NASA współpracują w celu opracowania eksperymentalnego samolotu demonstracyjnego X-66.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś artykuł! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.

Opublikowano: 2025-02-06 08:30