Wznoszenie się w niebo dla EarthCARE
Wystrzelony zaledwie sześć miesięcy temu i wciąż znajdujący się w fazie rozruchu, satelita EarthCARE ESA już dostarcza niezwykłych danych z czterech instrumentów, oferując przełomowy wgląd w chmury, aerozole i bilans energetyczny Ziemi.
Podkreślając znaczenie dla nauki o systemie ziemskim i badań klimatycznych, zespoły na całym świecie wykonują pomiary w celu weryfikacji i zwiększenia dokładności danych EarthCARE.
Opracowany jako wspólne przedsięwzięcie ESA i Japońskiej Agencji Aeronautyki i Przestrzeni Kosmicznej (JAXA), EarthCARE jest świadectwem korzyści płynących z udanej współpracy międzynarodowej.
Ten duch międzynarodowej pracy zespołowej jest obecnie kontynuowany dzięki szeroko zakrojonym kampaniom walidacyjnym, które gromadzą ekspertów z wielu instytutów w celu wykonania wielu pomiarów z samolotów, balonów, stacji naziemnych, statków badawczych i dronów.
Te "prawdziwe" pomiary można następnie porównać z tym, co EarthCARE mierzy z kosmosu.
EarthCARE posiada cztery różne czujniki do pomiaru różnych aspektów naszej atmosfery, aby pomóc zrozumieć, w jaki sposób chmury i aerozole odbijają przychodzącą energię słoneczną z powrotem w przestrzeń kosmiczną i jak wychwytują wychodzącą energię podczerwoną.
Jego synergiczne pomiary obiecują uzyskać kluczowy wgląd w delikatną równowagę energetyczną Ziemi - równowagę, która jest niezbędna do regulacji klimatu Ziemi.
Dzięki temu, że wszystkie cztery instrumenty EarthCARE dobrze ze sobą współpracują i generują dane, które już przekraczają oczekiwania, trwające kampanie walidacyjne samolotów, które obejmują wiele samolotów i jednoczesne loty, już potwierdziły doskonałość misji.
Kampanie, nazwane PERCUSION, PACEPAX, ECALOT, MAESTRO, VERIFY, CELLO, WHYMSIE, ARCSIX, obejmują dziewięć samolotów przenoszących różne zestawy instrumentów, które naśladują instrumenty EarthCARE.
Do tej pory loty odbywały się nad Oceanem Atlantyckim, Ameryką Północną i Europą.
Co ciekawe, wiele lotów zostało starannie zaplanowanych w czasie, aby przelecieć pod satelitą EarthCARE, tak aby można było wykonać zbieżne pomiary chmur i aerozoli.
Poniższe mapy wskazują zasięg i złożoność tras lotów. Podkreśla również ścisłą synergię między nauką a walidacją, ponieważ wiele z tych wspólnych kampanii osiąga wiele celów dla innych misji, jednocześnie przyczyniając się do walidacji EarthCARE.
Rob Koopman z ESA powiedział: "Ten bezprecedensowy zestaw kampanii to monumentalny wysiłek setek naukowców i inżynierów, a my serdecznie dziękujemy wszystkim zaangażowanym. Odbyło się ponad 60 lotów, w tym kilka, w których mieliśmy dwa lub trzy samoloty lecące w "stosie" w celu zebrania informacji z różnych wysokości."
Jonas von Bismarck z ESA dodał: "Imponujące jest to, że zespołom wielokrotnie udawało się przelatywać bezpośrednio pod EarthCARE, gdy orbitował nad nim, przechwytując cenne zbieżne pomiary. Jest to niezwykłe, a dwa samoloty pojawiają się nawet w danych radaru profilującego chmury, jak pokazuje poniższy obraz.
"Biorąc pod uwagę, że EarthCARE podróżuje 30 razy szybciej niż najszybszy zaangażowany samolot, korelacja danych jest daleka od prostej."
Niemniej jednak, na przykład poniższy obraz rzeczywiście pokazuje, jak pomiary lidarowe wykonane z samolotu i pomiary wykonane przez lidar atmosferyczny EarthCARE (ATLID) są bardzo dobrze dopasowane.
John Hair, z Centrum Badawczego Langley NASA, powiedział: "Byliśmy naprawdę zdumieni doskonałą zgodnością między pomiarami ATLID i tymi uzyskanymi z samolotu na dużej wysokości przez najbardziej wydajny pokładowy lidar NASA o wysokiej rozdzielczości spektralnej, HSRL-2, podczas kampanii terenowej PACE-PAX.
"Ten poziom dokładności jest niesamowitym osiągnięciem dla tej fazy misji."
Florian Ewald z DLR również zauważył: "Porównania między radarem profilowania chmur EarthCARE (CPR) a radarem lotniczym używanym podczas kampanii PERCUSION są równie imponujące - wyświetlając bardzo podobne dane w szerokim zakresie warunków, od dnia w tropikach po noc w Arktyce."
Podczas gdy dwie z kampanii będą kontynuowane w 2025 r., przewiduje się już dodatkowe kampanie w celu uchwycenia trudniejszych typów chmur i aerozoli oraz uwzględnienia półkuli południowej.
Pomiary wykonane ze stacji naziemnych również uzupełniają te zbiory danych lotniczych.
W 2025 r. odbędą się trzy warsztaty w celu dalszej analizy danych, które zostaną następnie udostępnione globalnej społeczności naukowej.
Uwaga: Te kampanie walidacyjne są wynikiem skoordynowanych międzynarodowych wysiłków obejmujących złożoną współpracę między ponad 60 organizacjami badawczymi, agencjami kosmicznymi i zespołami lotniczymi, w tym m.in. niemieckim Centrum Lotnictwa DLR i jego Fundacją Badawczą DFG, francuską Agencją Kosmiczną CNES i jej Krajowym Centrum Badawczym CNRS, amerykańską NASA, kanadyjską Narodową Agencją Środowiska ECCC i jej Radą Badawczą NRC, rumuńskim Instytutem Badań Lotniczych INCAS, norweskim Uniwersytetem w Oslo, brytyjskim Centrum Obserwacji Ziemi NCEO i jego Narodowym Centrum Nauk Atmosferycznych NCAS.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś artykuł! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.