Nazwa w katalogu Spacetrack | FLOCK 3P'-1 |
Wyniesienie na orbitę | 2018-01-12 |
Data deorbitacji | 2023-03-28 |
Dni na orbicie | 1901 |
Kraj/organizacja pochodzenia | USA (US) |
Miejsce startu | SRILR (Satish Dhawan Space Centre, India) |
WWW | Tutaj |
Kategorie | |
Perygeum | 481 km |
Apogeum | 496 km |
W informatyce sztuczna inteligencja (AI), zwana czasem inteligencją maszynową, to inteligencja wykazywana przez maszyny, w przeciwieństwie do naturalnej inteligencji wykazywanej przez ludzi. Wiodące podręczniki AI definiują tę dziedzinę jako badanie inteligentnych agentów: wszelkich urządzeń, które postrzegają swoje środowisko i podejmują działania, które maksymalizują szansę na pomyślne osiągnięcie swoich celów. Kolokwialnie, termin sztuczna inteligencja jest często używany do opisania maszyn (lub komputerów), które naśladują poznawcze funkcje, które ludzie kojarzą z ludzkim umysłem, takie jak uczenie się i rozwiązywanie problemów.W miarę jak maszyny stają się coraz bardziej zdolne, zadania uważane za wymagające inteligencji są często usuwane z definicji AI, zjawisko znane jako efekt AI. Quip w Teslers Theorem mówi AI jest tym, co jeszcze nie zostało zrobione. Na przykład optyczne rozpoznawanie znaków jest często wykluczane z rzeczy uważanych za AI, stając się rutynową technologią. Współczesne możliwości maszyn, ogólnie klasyfikowane jako AI, obejmują udane rozumienie ludzkiej mowy, rywalizację na najwyższym poziomie w systemach gier strategicznych (takich jak szachy i Go), autonomiczne prowadzenie samochodów, inteligentny routing w sieciach dostarczania treści oraz symulacje wojskowe.
Sztuczna inteligencja została założona jako dyscyplina akademicka w 1956 roku i w ciągu ostatnich lat doświadczyła kilku fal optymizmu, po których nastąpiło rozczarowanie i utrata funduszy (znane jako zima AI), a następnie nowe podejścia, sukces i ponowne finansowanie. Przez większość swojej historii badania nad SI były podzielone na subdziedziny, które często nie potrafią się ze sobą porozumieć. Te poddziedziny opierają się na względach technicznych, takich jak konkretne cele (np. robotyka lub uczenie maszynowe), wykorzystanie konkretnych narzędzi (logika lub sztuczne sieci neuronowe) lub głębokie różnice filozoficzne. Podpola opierały się również na czynnikach społecznych (konkretne instytucje lub prace konkretnych badaczy).Tradycyjne problemy (lub cele) badań nad AI obejmują rozumowanie, reprezentację wiedzy, planowanie, uczenie się, przetwarzanie języka naturalnego, percepcję oraz zdolność do poruszania się i manipulowania obiektami. Ogólna inteligencja jest wśród długoterminowych celów dziedziny. Podejścia obejmują metody statystyczne, inteligencję obliczeniową i tradycyjną symboliczną AI. W AI stosuje się wiele narzędzi, w tym wersje wyszukiwania i optymalizacji matematycznej, sztuczne sieci neuronowe oraz metody oparte na statystyce, prawdopodobieństwie i ekonomii. Dziedzina AI czerpie z informatyki, inżynierii informacyjnej, matematyki, psychologii, lingwistyki, filozofii i wielu innych dziedzin.
Dziedzina ta powstała w oparciu o założenie, że ludzka inteligencja może być tak dokładnie opisana, że można stworzyć maszynę, która będzie ją symulować. Rodzi to filozoficzne spory o naturę umysłu i etykę tworzenia sztucznych istot obdarzonych inteligencją zbliżoną do ludzkiej. Kwestie te były badane przez mit, fikcję i filozofię od starożytności. Niektórzy uważają też, że AI stanowi zagrożenie dla ludzkości, jeśli będzie postępować bez przeszkód. Inni uważają, że AI, w przeciwieństwie do poprzednich rewolucji technologicznych, stworzy ryzyko masowego bezrobocia.W XXI wieku techniki AI przeżyły odrodzenie w następstwie równoczesnego postępu w zakresie mocy komputerów, dużych ilości danych i zrozumienia teoretycznego; a techniki AI stały się istotną częścią przemysłu technologicznego, pomagając w rozwiązywaniu wielu trudnych problemów w informatyce, inżynierii oprogramowania i badaniach operacyjnych.