Legislatorzy alarmują: Wielka Brytania musi podjąć działania, aby przywrócić swoje ambicje kosmiczne!
TAMPA, Fla. - Wielka Brytania musi szybko przejść od ambicji do działania po tym, jak nie zdołała zrealizować wizji przedstawionej trzy lata temu, by stać się dużą globalną mocarstwem kosmicznym, ostrzega komisja parlamentarna z różnych stron politycznych w dniu 3 listopada.
Komisja Izby Lordów, wyższej izby Parlamentu kraju, opublikowała raport podkreślający nierówny postęp od momentu wydania przez rząd brytyjski Krajowej Strategii Kosmicznej w 2021 roku.
"Przestrzeń zmienia świat, a nasz raport znalazł wiele pozytywnych aspektów", powiedziała przewodnicząca komisji, baronowa Ashton, w oświadczeniu.
"Wielka Brytania powinna odgrywać rolę w prowadzeniu tej transformacji lub ryzykować zostanie w tyle."
Raport zatytułowany "Gospodarka Kosmiczna: Działaj Teraz lub Stracisz" wskazał na kilka jasnych punktów dla przemysłu. Należą do nich wczesna pozycja lidera na pączkującym rynku serwisowania i produkcji w przestrzeni, rosnący impet za krajowymi zdolnościami startowymi oraz gospodarka kosmiczna, która rosła średnio o 3,3% rocznie od roku finansowego 2009-10.
Oprócz tego chwalono utworzenie Narodowego Centrum Operacji Kosmicznych w 2024 roku, które pomoże w uzgodnieniu coraz bardziej krytycznych cywilnych i wojskowych zdolności sytuacyjnej w przestrzeni, oraz silne międzynarodowe powiązania, w tym wkład w programy NASA oraz złoty udział w OneWeb, niskoorbitowej sieci szerokopasmowej Eutelsat.
Jednak komisja stwierdziła, że ??Wielka Brytania w zasadzie miała problemy z przekształceniem politycznych ambicji w namacalne wyniki, wskazując na brak jasnych priorytetów, koordynacji i długoterminowego finansowania.
Ostrzegli, że udział kraju w globalnej gospodarce kosmicznej, który przewodniczący UK Space Agency (UKSA) Lord Willetts oszacował na 5% podczas świadectwa przed komisją w marcu, mógłby się erodować bez zdecydowanego przywództwa i wdrażania.
Dominacja SpaceX
Rosnąca globalna zależność od usług startowych SpaceX i jego rozległej sieci szerokopasmowej Starlink na niskiej orbicie znalazła się w raporcie.
"Chociaż nie ma żadnych bezpośrednich wskazań, że dostęp Wielkiej Brytanii do usług SpaceX mógłby być zagrożony, przyszłe plany brytyjskich zdolności kosmicznych powinny uwzględniać skutki zależności Wielkiej Brytanii od SpaceX i dążyć do zapewnienia dostępu do zróżnicowanych lub suwerennych usług, gdzie to możliwe," napisano.
"Rząd powinien przeprowadzić badania na temat potencjalnych skutków utraty dostępu do usług SpaceX."
Raport wezwał również rząd brytyjski do wyjaśnienia jego celów dotyczących suwerennej zdolności startowej, możliwości komercyjnych dla lokalnych rakiet oraz tego, czy potrzebne są więcej niż jeden krajowy port kosmiczny.
Choć strategia z 2021 roku wyznaczyła cel bycia wiodącym dostawcą usług startowych dla małych satelitów, komisja stwierdziła, że ??możliwości rynkowe pozostają niejasne.
Tamta krajowa strategia oznaczała również oficjalne odejście od wcześniejszego celu kraju, jakim było zdobycie 10% globalnej gospodarki kosmicznej do 2030 roku.
"Byłoby wspaniale, gdybyśmy osiągnęli 10%, ale ciężko pracujemy nad tym, aby utrzymać to na poziomie około 5%," powiedział Lord Willetts komisji w marcu, zauważając, że spadające koszty startów i postępy w małych satelitach szybko rozszerzają rynek globalny.
"Istnieją prognozy, że, w związku z tym, globalna gospodarka kosmiczna może podwoić się lub potroić; może podwoić się do 2030 roku i nadal rosnąć," dodał.
"Nawet w sposób skromny, samo utrzymanie 5% to fantastyczna szansa ekonomiczna dla Wielkiej Brytanii, ponieważ tak szybko rośnie."
Komisja podała również w wątpliwość niedawną decyzję o włączeniu UKSA do Ministerstwa Nauki, Innowacji i Technologii, ostrzegając, że może to zacierać odpowiedzialność i osłabiać niezależność operacyjną agencji, gdy kraj dąży do zrównoważonego wzrostu gospodarczego.
Wytyczanie nowej drogi
Raport wezwał również rząd do wyjaśnienia swojego stanowiska w sprawie uczestnictwa po Brexicie w europejskich programach kosmicznych, takich jak Galileo, globalny system nawigacji satelitarnej Unii Europejskiej, oraz innych multilateralnych wysiłkach, które mogą wzbogacić brytyjskie zdolności.
Wśród innych kluczowych zaleceń komisja wezwała do:
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś artykuł! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.