NASA, GE Aerospace rozwijają hybrydowe samoloty elektryczne z HyTEC
Samochody hybrydowo-elektryczne są już od wielu lat podstawą na drogach.
Wkrótce ten sam pomysł silnika częściowo elektrycznego, częściowo gazowego może znaleźć drogę w przestworzach, napędzając przyszły samolot odrzutowy.
NASA współpracuje z partnerem branżowym GE Aerospace nad zaprojektowaniem i budową właśnie takiego silnika, który spala znacznie mniej paliwa dzięki zastosowaniu nowych komponentów wspomagających elektryczne zasilanie silnika.
W tym hybrydowym silniku odrzutowym rdzeń spalający paliwo zasila silnik i jest wspomagany przez silniki elektryczne. Silniki wytwarzają energię elektryczną, która jest przekazywana z powrotem do samego silnika - zmniejszając w ten sposób ilość paliwa potrzebnego do zasilania silnika w pierwszej kolejności.
Anthony nerone
Kierownik projektu NASA
Prace odbywają się w ramach projektu Hybrid Thermally Efficient Core (HyTEC) NASA. Prace te mają na celu zademonstrowanie tej koncepcji silnika do końca 2028 r., aby umożliwić jej wykorzystanie w samolotach pasażerskich już w latach 2030-tych.
Stanowi to duży krok naprzód w technologii silników odrzutowych.
Ten silnik odrzutowy byłby pierwszym w historii łagodnym hybrydowo-elektrycznym silnikiem odrzutowym. Silnik "mild hybrid" może być częściowo zasilany przez maszyny elektryczne działające zarówno jako silniki, jak i generatory.
"Będzie to pierwszy łagodny silnik hybrydowo-elektryczny i może doprowadzić do pierwszego silnika produkcyjnego dla wąskokadłubowych samolotów pasażerskich, który jest hybrydowo elektryczny" - powiedział Anthony Nerone, który kieruje projektem HyTEC z Glenn Research Center NASA w Cleveland. "To naprawdę otwiera drzwi dla bardziej zrównoważonego lotnictwa nawet po 2030 roku."
Technologia hybrydowo-elektryczna przewidziana przez NASA i GE Aerospace może być również zasilana przez nowy mały rdzeń silnika odrzutowego.
Głównym celem projektu HyTEC jest zaprojektowanie i zademonstrowanie silnika odrzutowego, który ma mniejszy rdzeń, ale wytwarza mniej więcej taką samą siłę ciągu, jak silniki używane obecnie w samolotach jednokadłubowych.
W tym samym czasie technologia mniejszego rdzenia ma na celu zmniejszenie spalania paliwa i emisji o szacunkowo 5 do 10%.
Silnik GE Aerospace Passport jest modyfikowany za pomocą hybrydowych komponentów elektrycznych do testów.
"Dzisiejsze silniki odrzutowe nie są tak naprawdę hybrydowymi silnikami elektrycznymi" - powiedział Nerone. "Mają generatory zasilające takie rzeczy jak światła, radia, ekrany telewizyjne i tego typu rzeczy. Ale nie wszystko, co może zasilać silniki."
Wyzwanie polega na ustaleniu najlepszych momentów na użycie silników elektrycznych.
"Jeszcze w tym roku przeprowadzimy testy z GE Aerospace, aby zbadać, w których fazach lotu możemy uzyskać największe oszczędności paliwa" - powiedział Nerone.
Wbudowane generatory silników elektrycznych zoptymalizują wydajność silnika, tworząc system, który może pracować z lub bez magazynowania energii, takiego jak baterie. Może to pomóc przyspieszyć wprowadzenie technologii hybrydowo-elektrycznych dla lotnictwa komercyjnego, zanim rozwiązania w zakresie magazynowania energii będą w pełni dojrzałe.
"Wraz z NASA, GE Aerospace prowadzi krytyczne badania i rozwój, które mogą pomóc w umożliwieniu komercyjnych lotów hybrydowo-elektrycznych" - powiedział Arjan Hegeman, dyrektor generalny ds. przyszłości technologii lotniczych w GE Aerospace.
Technologie związane z HyTEC są jednymi z tych, nad którymi GE Aerospace pracuje w ramach programu CFM International Revolutionary Innovation for Sustainable Engines (RISE). CFM jest spółką joint venture GE Aerospace i Safran Aircraft Engines. CFM RISE, który zadebiutował w 2021 r., obejmuje zestaw technologii, w tym zaawansowane architektury silników i hybrydowe systemy elektryczne, które mają być kompatybilne ze 100% zrównoważonym paliwem lotniczym.
HyTEC, część programu zaawansowanych pojazdów powietrznych NASA, jest kluczowym obszarem krajowego partnerstwa NASA na rzecz zrównoważonego lotu, które współpracuje z rządem, przemysłem i partnerami akademickimi, aby osiągnąć amerykański cel zerowej emisji gazów cieplarnianych netto w lotnictwie do 2050 r.
>Dziękujemy, że przeczytałaś/eś artykuł! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.