NASA i partnerzy badają wpływ zrównoważonego paliwa na smugi z samolotów
Smugi, linie chmur pozostawiane przez wysoko latające samoloty, które przecinają niebo, są dobrze znanym widokiem, ale mogą mieć niewidoczny wpływ na planetę - zatrzymując ciepło w atmosferze. Współpracując z Boeingiem, United Airlines i innymi partnerami przemysłowymi, rządowymi i międzynarodowymi, naukowcy NASA zbierają dane, aby zobaczyć, w jaki sposób nowe, bardziej ekologiczne paliwa lotnicze mogą pomóc zmniejszyć ten problem. Przez cały październik NASA wspierała badania nad smugami kondensacyjnymi poprzez program ecoDemonstrator firmy Boeing, wieloletni wysiłek mający na celu analizę zrównoważonych paliw lotniczych pod kątem ich korzystnego wpływu na środowisko. Obecny samolot Boeinga ecoDemonstrator Explorer, 737-10, przeprowadził loty testowe przełączając się między zbiornikami wypełnionymi w 100% zrównoważonym paliwem lotniczym lub paliwem konwencjonalnym. Samolot DC-8 NASA, największe na świecie latające laboratorium naukowe, podążał za nimi, mierząc emisje i tworzenie się smugi lodowej z każdego rodzaju paliwa. Dane te pomogą określić, czy zrównoważone paliwa lotnicze pomagają ograniczyć powstawanie smug kondensacyjnych. "Uważa się, że smugi kondensacyjne są głównym źródłem zanieczyszczeń" - powiedział Rich Moore, fizyk badawczy w Langley Aerosol Research Group Experiment NASA. Moore był jednym z badaczy, którzy polecieli na pokładzie DC-8. "W tej misji staramy się nie tyle korygować smugi, co im zapobiegać". Oprócz DC-8, który znajduje się w Armstrong Flight Research Center NASA w Edwards, w Edwards w Kalifornii, agencja udostępniła inne krytyczne możliwości, w tym mobilne laboratorium do testów naziemnych. Inni współpracownicy lotów ecoDemonstrator to General Electric Aerospace, German Aerospace Center, National Research Council Canada i Federalna Administracja Lotnictwa. W ciągu roku naukowcy opublikują swoje wyniki. "Jedną z najbardziej niesamowitych rzeczy w tej współpracy jest to, że dane te zostaną opublikowane publicznie na całym świecie" - powiedział Moore. Chmury smugowe tworzą się, gdy samoloty działają w niskich temperaturach na dużych wysokościach, a para wodna w spalinach silnika skrapla się i zamarza. Złożone z cząsteczek lodu chmury smugowe mogą mieć zarówno chłodzący, jak i ocieplający wpływ w zależności od warunków otoczenia, czasu i trwałości - ale naukowcy szacują, że ich efekt ocieplenia jest większy w skali globalnej. W ciągu ostatniej dekady badania finansowane przez NASA wykazały, że zrównoważone paliwa lotnicze przynoszą znaczne korzyści w zakresie redukcji emisji cząstek stałych z silników, które mogą wpływać na lokalną jakość powietrza w pobliżu lotnisk i przyczyniać się do powstawania smug kondensacyjnych. Wysiłki mające na celu opracowanie i ocenę zrównoważonych paliw lotniczych koncentrują się na zapewnieniu wydajności konwencjonalnego paliwa lotniczego bez uwalniania nowego dwutlenku węgla do środowiska. Paliwa te mogą pochodzić ze zrównoważonych źródeł, takich jak surowce i odpady. Testy w locie pozostają złotym standardem dla zrozumienia innowacji lotniczych i ich wpływu na środowisko, dzięki czemu partnerstwa takie jak ecoDemonstrator i samoloty badawcze, takie jak DC-8 NASA, są ważnymi źródłami danych, które mogą pomóc w uczynieniu lotnictwa bardziej zrównoważonym, ochronie środowiska i poprawie życia na Ziemi.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś artykuł! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.