NASA, Joby torują drogę dla taksówek powietrznych na ruchliwych lotniskach
Naukowcy są o krok bliżej do integracji taksówek powietrznych i innych elektrycznych pojazdów pionowego startu i lądowania (eVTOL) z najbardziej ruchliwymi lotniskami w kraju, dzięki nowej symulacji ruchu lotniczego opracowanej przez NASA Ames Research Center w Dolinie Krzemowej w Kalifornii i Joby Aviation. Te bezemisyjne samoloty wykorzystują energię elektryczną do startu, lotu i lądowania, stanowiąc atrakcyjną opcję dla branży komercyjnej zainteresowanej bardziej zrównoważonym transportem. Naukowcy NASA i Joby zaprosili niedawno przedstawicieli Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA), Krajowego Stowarzyszenia Kontrolerów Ruchu Lotniczego i zainteresowanych stron do obejrzenia symulacji w ośrodku symulacji kontroli ruchu lotniczego Ames, zwanym FutureFlight Central. Dwupiętrowy obiekt oferuje 360-stopniową, pełnowymiarową symulację lotniska, gdzie kontrolerzy, piloci i personel lotniska mogą testować procedury operacyjne i oceniać nowe technologie. "Staramy się zapewnić lepszą jakość życia" - powiedział Savvy Verma, badacz miejskiej mobilności lotniczej w NASA Ames. "Niektórzy ludzie godzinami stoją w korkach w drodze na lotnisko. Podróż na odległość 12 mil może zająć 45 minut. Wyobraź sobie, że możesz odbyć tę samą podróż w 15 minut". W ramach przygotowań do wprowadzenia taksówek powietrznych i innych statków powietrznych przewożących pasażerów na lotniska i z lotnisk, NASA i partnerzy branżowi współpracują z FAA, aby zademonstrować, w jaki sposób kreatywne wykorzystanie istniejących narzędzi i procedur przestrzeni powietrznej może wspierać bezpieczną integrację operacji taksówek powietrznych z krajową przestrzenią powietrzną. Grupy badają również potencjalne zmiany w obecnym systemie przestrzeni powietrznej, aby umożliwić jeszcze większą skalę lotów. Niedawna symulacja integracji zarządzania ruchem lotniczym opracowana przez NASA we współpracy z Joby dostarczy FAA i branży użytecznych danych kontrolerów ruchu lotniczego w celu integracji tych samolotów z operacjami. "Na całym świecie jest tak duży popyt na zaawansowaną mobilność lotniczą" - powiedział Verma. "Rozmawialiśmy o integracji tego rodzaju pojazdów z przestrzenią powietrzną, ale możliwość pokazania tego w symulacji o wysokiej wierności jest bardzo obiecująca". Wewnątrz obiektu odwiedzający zobaczyli pilotów eVTOL latających bezpiecznie wzdłuż opracowanych przez NASA, z góry określonych tras na międzynarodowym lotnisku Dallas-Fort Worth i lotnisku Dallas Love Field. Piloci eVTOL płynnie poruszali się po lotniskach, a obiekt symulował warunki pogodowe, dane lotu na żywo i dane operacyjne lotniska. Symulacja pokazała, jak opracowane przez NASA procedury kontroli ruchu lotniczego i koncepcje przestrzeni powietrznej znacznie zmniejszyłyby obciążenie kontrolerów ruchu lotniczego operacjami eVTOL na lotniskach. "Ta symulacja potwierdza, że możemy znaleźć sposób na bezpieczną integrację tych pojazdów z przestrzenią powietrzną na dużą skalę" - powiedział Ken Freeman, badacz NASA. Symulacja human-in-the-loop, w której wzięli udział aktywni i emerytowani kontrolerzy ruchu lotniczego, oceniła serię harmonogramów ruchu opracowanych przez Joby w oparciu o analizę rynku firmy i oczekiwania dotyczące przyszłego popytu. Wstępna analiza symulacji przeprowadzona przez NASA wskazuje, że naukowcy mogą skalować te procedury do obsługi eVTOL na innych lotniskach w całym kraju, co może zmniejszyć związane z tym obciążenie kontrolerów ruchu lotniczego. NASA planuje opublikować pełną analizę wyników symulacji w 2024 roku. Zupełnie nowe dane zostaną przekazane FAA, branży komercyjnej i portom lotniczym, aby pomóc zidentyfikować narzędzia i procedury kontrolerów ruchu lotniczego, które mogłyby umożliwić szybką integrację eVTOL z najbliższymi i przyszłymi operacjami na lotniskach. Umożliwienie eVTOL jako usługi taksówkarskiej dla pasażerów do i z lotnisk w przyszłości może zacząć zmniejszać emisję dwutlenku węgla i znacznie poprawić komfort podróży dla pasażerów. Prace nad tym projektem wspierają misję NASA Advanced Air Mobility, która koncentruje się na taksówkach powietrznych i badaniach nad dronami we współpracy z partnerami przemysłowymi i rządowymi
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś artykuł! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.