Platforma NASA oparta na chmurze może pomóc usprawnić i poprawić ruch lotniczy

NASA

Podobnie jak aplikacja nawigacyjna na smartfony może natychmiast analizować informacje z wielu źródeł, aby zasugerować najlepszą trasę, opracowany przez NASA zasób udostępnia teraz dane, aby pomóc branży lotniczej zrobić to samo.

Aby pomóc zarządzającym ruchem lotniczym w utrzymaniu sprawnego ruchu samolotów w przestworzach, informacje o pogodzie, potencjalnych opóźnieniach i nie tylko są gromadzone i przetwarzane w celu wsparcia narzędzi decyzyjnych dla różnych zastosowań lotniczych.

Odpowiednio nazwana Digital Information Platform (DIP), ta żywa baza danych zawiera kluczowe dane zebrane przez uczestników lotu, takich jak linie lotnicze lub operatorzy dronów. Pomoże ona zasilić dodatkowe narzędzia, które, oprócz innych korzyści, mogą zaoszczędzić czas podróży.

Swati Saxena

Inżynier lotniczy NASA

"Dzięki DIP demonstrujemy również, jak dostarczać usługi cyfrowe dla użytkowników lotnictwa za pośrednictwem nowoczesnej, opartej na chmurze architektury zorientowanej na usługi" - powiedział Swati Saxena, kierownik projektu DIP w NASA Ames Research Center w Kalifornii.

Zamiarem nie jest konkurowanie z innymi. Zamiast tego mamy nadzieję, że branża będzie postrzegać DIP jako punkt odniesienia, z którego mogą korzystać przy opracowywaniu i wdrażaniu własnych platform i usług cyfrowych.

"Ostatecznie branża lotnicza - Federalna Administracja Lotnictwa, komercyjne linie lotnicze, operatorzy lotów, a nawet latająca publiczność - skorzystają z tego, co opracujemy" - powiedziała Saxena.

Platforma i usługi cyfrowe przynoszą jeszcze więcej korzyści niż tylko oszczędność czasu podczas podróży.

Na przykład NASA niedawno współpracowała z liniami lotniczymi, aby zademonstrować narzędzie do zarządzania ruchem, które poprawiło przepływ ruchu na wybranych lotniskach, oszczędzając tysiące funtów paliwa lotniczego i znacznie zmniejszając emisję dwutlenku węgla.

Teraz wiele danych zebranych we współpracy z liniami lotniczymi i zintegrowanych na platformie jest publicznie dostępnych. Użytkownicy, którzy się zakwalifikują, mogą utworzyć konto gościa i uzyskać dostęp do danych DIP na nowej stronie internetowej utworzonej w ramach projektu.

To wszystko jest częścią wizji NASA dla lotnictwa XXI wieku, obejmującej rewolucyjne narzędzia nowej generacji w zakresie przestrzeni powietrznej i bezpieczeństwa.

Oczekuje się, że w latach 2030-tych i później niebo nad Stanami Zjednoczonymi stanie się znacznie bardziej zatłoczone.

W obliczu rosnącego zapotrzebowania, obecny Krajowy System Przestrzeni Powietrznej - sieć amerykańskiej infrastruktury lotniczej, w tym porty lotnicze, urządzenia nawigacji lotniczej i łączność - będzie musiał nadążyć. DIP stanowi kluczowy element rozwiązania tego wyzwania.

Wizja NASA dla przyszłej przestrzeni powietrznej i bezpieczeństwa obejmuje nowe technologie w celu stworzenia wysoce zautomatyzowanego, bezpiecznego i skalowalnego środowiska.

Wizja ta wygląda jak środowisko lotnicze, w którym wiele rodzajów pojazdów i ich pilotów, a także menedżerów ruchu lotniczego, korzysta z najnowocześniejszych zautomatyzowanych narzędzi i systemów, które zapewniają bardzo szczegółowe i wyselekcjonowane informacje.

Narzędzia te wykorzystują nowe możliwości, takie jak uczenie maszynowe i sztuczna inteligencja, aby usprawnić wydajność i obsłużyć wzrost ruchu spodziewany w nadchodzących dziesięcioleciach.

Aby rozpocząć wdrażanie tej nowej wizji, nasi innowatorzy lotniczy oceniają swoją platformę, DIP i usługi na kilku lotniskach w Teksasie. Ten początkowy etap jest podstawą do większych takich demonstracji w przyszłości.

"Te usługi cyfrowe są wykorzystywane w środowisku operacyjnym na żywo przez naszych partnerów lotniczych w celu poprawy wydajności bieżących operacji w przestrzeni powietrznej" - powiedział Saxena. "Narzędzia są obecnie używane w obszarze Dallas/Fort Worth i zostaną wdrożone w przestrzeni powietrznej Houston w 2025 r."

Wyniki tych narzędzi cyfrowych już robią różnicę.

W 2022 r. narzędzie NASA oparte na uczeniu maszynowym o nazwie Collaborative Digital Departure Rerouting, zaprojektowane w celu poprawy przepływu ruchu lotniczego i zapobiegania opóźnieniom lotów, pozwoliło zaoszczędzić ponad 24 000 funtów (10 886 kg). (10 886 kg) paliwa poprzez usprawnienie ruchu lotniczego w rejonie Dallas.

Jeśli takie narzędzia byłyby stosowane w całym kraju, poprawa wydajności, bezpieczeństwa i zrównoważonego rozwoju miałaby znaczący wpływ na społeczeństwo i przemysł lotniczy.

"Ciągłe umowy z liniami lotniczymi i przemysłem lotniczym doprowadziły do stworzenia i rozszerzenia tego ekosystemu partnerstwa" - powiedział Saxena. "Przyniosło to wiele korzyści."

DIP został opracowany w ramach programu NASA Airspace Operations and Safety Program.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś artykuł! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.

Opublikowano: 2024-07-13 05:24