Po trzech latach spędzonych na Marsie misja śmigłowca Ingenuity NASA dobiega końca

Należący do NASA historyczny śmigłowiec Ingenuity Mars Helicopter zakończył swoją misję na Czerwonej Planecie po przekroczeniu oczekiwań i wykonaniu kilkudziesięciu lotów więcej niż planowano. Podczas gdy helikopter pozostaje w pozycji pionowej i komunikuje się z kontrolerami naziemnymi, zdjęcia z jego lotu z 18 stycznia przesłane na Ziemię w tym tygodniu wskazują, że jedna lub więcej łopat wirnika uległa uszkodzeniu podczas lądowania i nie jest już zdolna do lotu.

Pierwotnie zaprojektowany jako demonstracja technologii w celu wykonania do pięciu eksperymentalnych lotów testowych w ciągu 30 dni, pierwszy samolot na innym świecie operował z powierzchni Marsa przez prawie trzy lata, wykonał 72 loty i poleciał ponad 14 razy dalej niż planowano, rejestrując ponad dwie godziny całkowitego czasu lotu.

"Historyczna podróż Ingenuity, pierwszego samolotu na innej planecie, dobiegła końca" - powiedział administrator NASA Bill Nelson. "Ten niezwykły helikopter poleciał wyżej i dalej niż kiedykolwiek sobie wyobrażaliśmy i pomógł NASA robić to, co robimy najlepiej - czynić niemożliwe możliwym. Poprzez misje takie jak Ingenuity, NASA przeciera szlaki dla przyszłych lotów w naszym Układzie Słonecznym i mądrzejszej, bezpieczniejszej eksploracji Marsa i nie tylko."

NASA omówi misję Ingenuity podczas dzisiejszej rozmowy z mediami

Oprócz komentarzy wideo udostępnionych przez Nelsona na temat zakończenia misji, NASA zorganizuje telekonferencję dla mediów o godzinie 17:00 czasu wschodniego dzisiaj, w czwartek, 25 stycznia, aby przedstawić aktualne informacje na temat śmigłowca Ingenuity Mars Helicopter.

Audio z rozmowy będzie transmitowane na żywo na stronie internetowej agencji.

Oczekuje się, że w rozmowie wezmą udział:

Media, które chcą uczestniczyć telefonicznie, mogą poprosić o informacje dotyczące połączenia, wysyłając wiadomość e-mail na adres [email protected].

Ingenuity wylądował na Marsie 18 lutego 2021 r., Przymocowany do brzucha łazika NASA Perseverance i po raz pierwszy podniósł się z powierzchni Marsa 19 kwietnia, udowadniając, że kontrolowany lot na Marsie jest możliwy. Po wykonaniu kolejnych czterech lotów, śmigłowiec rozpoczął nową misję jako demonstracja operacyjna, służąc jako zwiadowca powietrzny dla naukowców i kierowców łazika Perseverance. W 2023 roku śmigłowiec przeprowadził dwa udane testy lotnicze, które jeszcze bardziej poszerzyły wiedzę zespołu na temat jego ograniczeń aerodynamicznych.

"W NASA JPL innowacja jest sercem tego, co robimy" - powiedział Leshin. "Pomysłowość jest przykładem sposobu, w jaki każdego dnia przesuwamy granice tego, co możliwe. Jestem niesamowicie dumny z naszego zespołu stojącego za tym historycznym osiągnięciem technologicznym i nie mogę się doczekać, aby zobaczyć, co wymyślą dalej".

Zespół Ingenuity zaplanował, że helikopter wykona krótki pionowy lot 18 stycznia, aby określić swoją lokalizację po awaryjnym lądowaniu podczas poprzedniego lotu. Dane pokazują, że zgodnie z planem, helikopter osiągnął maksymalną wysokość 40 stóp (12 metrów) i unosił się przez 4,5 sekundy przed rozpoczęciem opadania z prędkością 3,3 stopy na sekundę (1 metr na sekundę).

Jednak około 3 stóp (1 metr) nad powierzchnią, Ingenuity straciło kontakt z łazikiem, który służy jako przekaźnik komunikacyjny dla wiropłatu. Następnego dnia łączność została przywrócona, a więcej informacji o locie przekazano kontrolerom naziemnym w NASA JPL. Zdjęcia ujawniające uszkodzenie łopaty wirnika dotarły kilka dni później. Przyczyna zerwania łączności i orientacja śmigłowca w momencie przyziemienia są nadal badane.

Triumfy, wyzwania

Podczas przedłużonej misji, która trwała prawie 1000 marsjańskich dni, ponad 33 razy dłużej niż pierwotnie planowano, Ingenuity został ulepszony o możliwość autonomicznego wyboru miejsc lądowania w zdradliwym terenie, poradził sobie z martwym czujnikiem, oczyścił się po burzach pyłowych, operował z 48 różnych lotnisk, wykonał trzy awaryjne lądowania i przetrwał mroźną marsjańską zimę.

Zaprojektowany do działania wiosną, Ingenuity nie był w stanie zasilać swoich grzejników przez całą noc podczas najzimniejszych okresów zimy, co powodowało okresowe zamarzanie i resetowanie komputera pokładowego. Te "przerwy w zasilaniu" wymagały od zespołu przeprojektowania zimowych operacji Ingenuity w celu kontynuowania lotów.

Po zakończeniu operacji lotniczych zespół Ingenuity przeprowadzi końcowe testy systemów helikoptera i pobierze pozostałe zdjęcia i dane z pamięci pokładowej Ingenuity. Łazik Perseverance znajduje się obecnie zbyt daleko, aby spróbować wykonać zdjęcia helikoptera na jego docelowym lotnisku.

"To pokora, że Ingenuity nie tylko ma na pokładzie fragment oryginalnego Wright Flyer, ale także ten helikopter poszedł w jego ślady i udowodnił, że lot jest możliwy na innym świecie" - powiedział kierownik projektu Ingenuity, Teddy Tzanetos z NASA JPL. "Śmigłowiec na Marsa nigdy nie poleciałby ani razu, a tym bardziej 72 razy, gdyby nie pasja i poświęcenie zespołów Ingenuity i Perseverance. Pierwszy w historii śmigłowiec marsjański pozostawi niezatarty ślad w przyszłości eksploracji kosmosu i zainspiruje floty statków powietrznych na Marsie - i innych światach - na nadchodzące dziesięciolecia."

Więcej o Ingenuity

Śmigłowiec marsjański Ingenuity został zbudowany przez NASA JPL, która również zarządza projektem dla centrali NASA. Jest on wspierany przez Dyrekcję Misji Naukowych NASA. Centrum Badawcze NASA Ames w Dolinie Krzemowej w Kalifornii oraz Centrum Badawcze NASA Langley w Hampton w stanie Wirginia zapewniły znaczącą analizę osiągów lotu i pomoc techniczną podczas opracowywania Ingenuity. AeroVironment Inc., Qualcomm i SolAero również zapewniły pomoc projektową i główne komponenty pojazdu. Lockheed Space zaprojektował i wyprodukował Mars Helicopter Delivery System. W siedzibie głównej NASA, Dave Lavery jest kierownikiem programu dla śmigłowca Ingenuity Mars.

Aby uzyskać więcej informacji na temat Ingenuity:

https://mars.nasa.gov/technology/helicopter

-end-

Alise Fisher / Alana JohnsonHeadquarters, Washington202-358-2546 / [email protected] / [email protected]

DC AgleJet Propulsion Laboratory, Pasadena, [email protected]

.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś artykuł! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.

Opublikowano: 2024-01-26 18:24