X-59 NASA przechodzi testy na drodze do lotu

NASA

Zespół przygotowujący X-59 NASA kontynuuje testy w ramach przygotowań do pierwszego lotu cichego samolotu naddźwiękowego. Obejmuje to trzy ważne testy strukturalne i krytyczne inspekcje na drodze do lotu.

X-59 to eksperymentalny samolot, który będzie latał szybciej niż prędkość dźwięku bez głośnego huku sonicznego. Będzie to pierwszy tego typu samolot, którego celem będzie zebranie danych dźwiękowych na potrzeby misji NASA Quesst, która może otworzyć drzwi do komercyjnych naddźwiękowych lotów lądowych w przyszłości.

Ze względu na swoją unikalną konstrukcję, zespół inżynierów X-59 musi zrobić wszystko, co w jego mocy, aby przewidzieć każdy jego aspekt, zanim kiedykolwiek wystartuje, w tym to, jak jego kadłub, skrzydła i powierzchnie sterowe będą zachowywać się razem podczas lotu. Oznacza to testowanie na ziemi, aby zapewnić zespołowi dane potrzebne do walidacji opracowanych modeli.

WALT SILVA

Starszy naukowiec w NASA Langley Research Center w Hampton w stanie Wirginia, który pełni funkcję kierownika ds. konstrukcji X-59.

Testy strukturalne X-59 dostarczają zespołowi cennych informacji zwrotnych. W latach 2022-2024 inżynierowie zbierali dane na temat sił, których samolot będzie doświadczał podczas lotu oraz potencjalnego wpływu wibracji na samolot. "Przeprowadzasz te testy, otrzymujesz dane i w niektórych obszarach rzeczy wypadają dobrze, a w innych chcesz je poprawić" - powiedział Silva. "Tak więc, wszystko to ustalasz, a następnie pracujesz nad ulepszeniem tego".

Na początku tego roku X-59 przeszedł testy sprzężenia strukturalnego, w których jego powierzchnie sterowe, w tym lotki, klapy i ster, były poruszane komputerowo. Był to ostatni z trzech ważnych testów strukturalnych. W 2023 r. inżynierowie zastosowali "wstrząsacze" do części samolotu, aby ocenić jego reakcję na wibracje, a na początku 2022 r. przeprowadzili test próbny, aby upewnić się, że samolot pochłonie siły, których doświadczy podczas lotu. W tym roku zainstalowano fotel katapultowy X-59, który przeszedł pomyślnie inspekcję. Fotel katapultowy jest dodatkowym środkiem bezpieczeństwa, który ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa pilota podczas wszystkich aspektów lotu.

Po zakończeniu testów strukturalnych i instalacji fotela katapultowego, samolot przejdzie do nowego kamienia milowego, uruchamiając silniki na serię testów na ziemi.

Przed X-59 jest także testowanie awioniki samolotu i rozległego okablowania pod kątem potencjalnych zakłóceń elektromagnetycznych, imitowanie warunków lotu w naziemnym środowisku testowym, a na koniec ukończenie testów kołowania w celu sprawdzenia mobilności na ziemi przed pierwszym lotem.

"Pierwsze loty są zawsze bardzo intensywne" - powiedziała Natalie Spivey, inżynier lotniczy w NASA Armstrong Flight Research Center w Edwards w Kalifornii. "Jest wiele oczekiwań, ale jesteśmy gotowi, aby się tam dostać i zobaczyć, jak samolot reaguje w powietrzu. To będzie bardzo ekscytujące."

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś artykuł! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.

Opublikowano: 2024-08-13 22:20