Ziemia z kosmosu: Kanał Panamski
Niczym lśniące klejnoty w wodzie, statki przepływające przez Kanał Panamski, który przecina Amerykę Środkową, zostały uchwycone na tym zdjęciu z satelity Copernicus Sentinel-1. Powiększ obraz w pełnej rozdzielczości lub kliknij kółka, aby dowiedzieć się więcej. Łączący Ocean Atlantycki i Ocean Spokojny, 80-kilometrowy Kanał Panamski jest jednym z największych projektów inżynieryjnych ubiegłego wieku. Śluzy na obu końcach służą do podnoszenia i obniżania poziomu wody nawet o 26 metrów: statki wpływające do kanału są podnoszone, a następnie opuszczane do poziomu morza, gdy opuszczają kanał. W normalnych warunkach przez kanał przepływa do 14 000 statków rocznie, co czyni go jednym z najbardziej ruchliwych przejść morskich na świecie. Satelity Copernicus Sentinel-1 są wyposażone w instrumenty radarowe, które zapewniają obrazowanie powierzchni Ziemi w każdych warunkach pogodowych, w dzień i w nocy, dzięki czemu idealnie nadają się do monitorowania ruchu statków. Tutaj setki obrazów radarowych pozyskanych w latach 2020-2022 zostały skompresowane w jeden obraz. Do każdego roku przypisano osobne kolory, aby podkreślić różnice: niebieski dla obrazów z 2020 r., zielony dla 2021 r. i czerwony dla 2022 r. Na obu końcach kanału statki, które wpływają, wypływają i czekają na przepłynięcie przez drogę wodną, pojawiają się jako kropki w kolorze czerwonym, zielonym i niebieskim, w zależności od roku. Ślad ruchu morskiego jest wyraźnie widoczny w kanale, podobnie jak ruch w jeziorze Gatun - dużym, czarnym, postrzępionym zbiorniku śródlądowym w centrum obrazu. Jezioro Gatun zostało utworzone przez spiętrzenie rzeki Chagres na północy, gdzie rzeka, która wpada do Morza Karaibskiego, jest widoczna jako czarna, kręta linia. Woda z jeziora pomaga utrzymać działanie śluz. Jednak w tym roku Panama doświadczyła jednego z najbardziej suchych sezonów w historii, co znacząco wpłynęło na podaż słodkiej wody potrzebnej do napełnienia śluz. W ciągu ostatnich kilku miesięcy ta poważna susza zmusiła władze Kanału Panamskiego do stopniowego zmniejszania liczby statków wpływających do kanału ze średniej 37 dziennie do maksymalnie 31 dziennie, co wpłynęło na ruch morski oraz lokalną i globalną gospodarkę.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś artykuł! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.