C-130 NASA wykonuje pierwszy w historii lot na Antarktydę w ramach misji balonowej GUSTO

NASA

W dniu 28 października 2023 r. C-130 Hercules NASA wraz z załogą bezpiecznie wylądował na stacji McMurdo na Antarktydzie po podróży dookoła globu w celu dostarczenia Galaktycznego/Ekstragalaktycznego Spektroskopowego Obserwatorium Terahercowego ULDB (GUSTO). Amerykańska stacja badawcza, obsługiwana przez National Science Foundation, jest gospodarzem antarktycznej kampanii balonowej NASA, w ramach której misja GUSTO odbędzie lot balonem naukowym od grudnia 2023 roku. Załoga C-130, która ukończyła już połowę podróży w obie strony o długości 26 400 mil morskich, po raz pierwszy zatrzymała się w Fort Cavazos w Teksasie 17 października, aby załadować obserwatorium GUSTO i członków jego zespołu instrumentalnego. Dodatkowe przystanki w celu serwisowania samolotu i odpoczynku załogi obejmowały Travis Air Force Base (AFB) w Kalifornii; Hickman AFB na Hawajach; Pago Pago na Samoa Amerykańskim; i Christchurch w Nowej Zelandii, zanim w końcu dotarł do McMurdo na Antarktydzie - zaledwie 800 mil od bieguna południowego. GUSTO, część programu NASA Astrophysics Explorers Program, ma lecieć na pokładzie bezciśnieniowego balonu naukowego wielkości stadionu piłkarskiego przez 55 dni i dłużej, w misji mapowania części Galaktyki Drogi Mlecznej i pobliskiego Wielkiego Obłoku Magellana. Teleskop z detektorami linii emisyjnych węgla, tlenu i azotu zmierzy ośrodek międzygwiezdny, kosmiczny materiał znajdujący się między gwiazdami, i prześledzi pełny cykl życia tej materii. Obserwacje naukowe GUSTO zostaną przeprowadzone za pomocą balonu wystrzelonego z Antarktydy, aby zapewnić wystarczający czas obserwacji w górze, dostęp do obiektów astronomicznych i energię słoneczną zapewnianą przez australijskie lato w regionie polarnym. Wallops Flight Facility Aircraft Office NASA w Wallops Island w stanie Wirginia, które zarządza samolotem C-130, spędziło prawie rok na koordynowaniu działań przygotowawczych do podróży GUSTO do miejsca startu. Od międzynarodowych zezwoleń z agencjami, konfiguracji ładunku z Biurem Programu Balonowego NASA, wsparcia logistycznego z National Science Foundation w McMurdo, po specjalistyczne szkolenie w zakresie nietradycyjnych systemów nawigacji na Antarktydzie, Biuro Samolotów opracowało obszerny plan bezpiecznego dostarczenia skomplikowanego ładunku naukowego. Pierwsza w historii misja samolotu NASA C-130 na Antarktydę wiązała się z kilkoma wyzwaniami związanymi z długodystansowymi lotami towarowymi. Menedżerowie misji i Biuro Stosunków Międzynarodowych i Międzyagencyjnych NASA (OIIR) zaczęli wcześnie, aby wyprzedzić koordynację międzynarodowych zezwoleń na loty. "Pracujemy bardzo ciężko, aby upewnić się, że wykonujemy misję na wysokim poziomie kompetencji technicznych i profesjonalizmu, aby utrzymać międzynarodową reputację NASA" - powiedział John Baycura, pilot badawczy Wallops w misji GUSTO. Duże zmiany stref czasowych stanowią wyzwanie dla rytmu dobowego załogi. Dziewięćdziesiąt godzin lotu w wielu strefach czasowych wymaga dodatkowego pilota i inżyniera lotu w misji, aby podzielić się obciążeniem pracą. Obowiązkowe dni odpoczynku załogi w strategicznych lokalizacjach, zgodnie z polityką NASA, zapewniają załodze wystarczająco dużo czasu na odpoczynek, dostosowanie się do harmonogramu i bezpieczne kontynuowanie lotu. Niespodziewana pogoda również znajduje się na szczycie listy najpilniejszych wyzwań dla tego typu lotów. Przeprawy oceaniczne wiążą się z dodatkowym ryzykiem pogodowym, które komplikuje brak pokrycia radarowego nad oceanem. Załoga korzysta z usług DOD i cywilnych agencji meteorologicznych, aby zidentyfikować niebezpieczną pogodę i odpowiednio dostosować trasy lotu, wysokość i czasy. "W konkretnym przypadku McMurdo, będąc w trasie, zadzwoniliśmy do sklepu pogodowego na stacji McMurdo, aby uzyskać aktualizację prognozy, zanim dotarliśmy do punktu bezpiecznego powrotu. Korzystając z konserwatywnego podejścia, zdecydowaliśmy, czy kontynuować podróż do stacji McMurdo, czy też wrócić do Christchurch i spróbować ponownie następnego dnia" - powiedział Baycura. W przypadku tej misji żaden podmiot komercyjny nie wspierał ostatniego etapu lotu na Antarktydę. Samoloty C-17 Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych i LC-130 nowojorskiej Gwardii Narodowej, które zazwyczaj transportują do stacji McMurdo, miały ograniczone miejsce w swoich harmonogramach. Dzięki wykorzystaniu C-130 NASA do tej specjalistycznej misji ładunkowej, "program balonowy zyskał dedykowany zasób z wysoce doświadczoną załogą i zespołem wsparcia. To znacznie zmniejszyło standardowe ryzyko związane z harmonogramem, ładunkiem i kosztami" - powiedział Baycura. Więcej informacji można znaleźć na stronie nasa.gov/wallops.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś artykuł! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.

Opublikowano: 2023-10-30 17:56