NASA i Boeing planują nowe badania nad lekkimi samolotami o cienkich skrzydłach.

NASA

NASA oraz Boeing pracują nad nowym podejściem do projektu demonstratora lotu zrównoważonego, które ma na celu zademonstrowanie technologii cienkiego skrzydła, z szerokim zastosowaniem dla różnych typów samolotów.

Boeing zamierza skupić się głównie na testach naziemnych, które mają na celu wykazanie potencjału technologii długich, cienkich skrzydeł. Obecnie prace nad demonstratorem lotu X-66, który zakłada bardziej zaawansowaną koncepcję skrzydła wspornikowego w zakresie transoniki oraz wykorzystanie technologii cienkiego skrzydła, zostałyby wstrzymane, by dać priorytet testom skrzydeł oraz dalszym badaniom na temat efektywności wsporników aerodynamicznych.

Zgodnie z nowymi zamierzeniami, wszystkie elementy projektu demonstratora X-66 oraz powiązany sprzęt, który został zakupiony lub zmodyfikowany dla tego projektu, pozostaną w użyciu. Podczas gdy technologia cienkiego skrzydła będzie badana bardziej intensywnie, NASA i Boeing nadal będą pracować nad wspólnymi badaniami skoncentrowanymi na koncepcji skrzydła wspornikowego w transonice.

Nowe propozycje opierają się na wcześniejszych wynikach badań realizowanych w ramach projektu związanym z zrównoważonym lotem.

Od momentu przyznania finansowania w ramach projektu Zrównoważonego Lotu w 2023 roku, avancja w kierunku wytycznych dla budowy bardziej zrównoważonych samolotów komercyjnych osiągnęła zauważalne postępy. Boeing i NASA współpracowali w zakresie testów w tunelu aerodynamicznym, modelowania dynamiki płynów przy użyciu komputerów oraz analizy strukturalnej, co miało na celu wydobycie najskuteczniejszych form zrównoważonego projektowania.

Te badania zwiększyły pewność co do istotnych korzyści energetycznych, jakie mogą przynieść technologie analizowane w ramach projektu Zrównoważonego Lotu oraz innych badań NASA. Propozycja firmy Boeing wskazuje, że koncepcja cienkiego skrzydła ma potencjalne zastosowania dla różnych modeli samolotów, zarówno ze wspornikami aerodynamicznymi, jak i bez nich.

NASA i Boeing prowadzą dyskusje dotyczące możliwości przesunięcia tego rodzaju zrównoważonych technologii do przyszłych zasobów lotnictwa. Celem agencji jest osiągnięcie znacznych postępów w efektywności samolotów nowej generacji, co przekłada się na obniżenie kosztów dla podróżnych, zmniejszenie zużycia paliwa oraz wzrost konkurencyjności technologicznej USA w branży lotniczej.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś artykuł! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.

Opublikowano: 2025-04-25 08:20