NASA licencjonuje superstopy do druku 3D z korzyścią dla amerykańskiej gospodarki

NASA

Inwestycja NASA w przełomowy superstop opracowany z myślą o ekstremalnych temperaturach i trudnych warunkach lotów powietrznych i kosmicznych jest na progu wypłacania dywidend komercyjnych.

Agencja udziela licencji na swój wynalazek, nazwany "GRX-810", czterem amerykańskim firmom, co jest praktyką korzystną dla gospodarki Stanów Zjednoczonych jako zwrot z inwestycji dolarów podatników.

GRX-810 to nadający się do druku 3D materiał wysokotemperaturowy, który doprowadzi do powstania mocniejszych, bardziej wytrzymałych części samolotów i statków kosmicznych, które będą w stanie wytrzymać większe obciążenia, zanim osiągną punkt krytyczny.

Współwyłączne umowy licencyjne pozwolą firmom produkować i sprzedawać GRX-810 producentom sprzętu lotniczego i rakietowego, a także całemu łańcuchowi dostaw.

Czterech współwyłącznych licencjobiorców to:

GRX-810 jest jednym z przykładów wielu nowych technologii, które menedżerowie programu transferu technologii NASA przeglądają i zgłaszają do ochrony patentowej. Zespół współpracuje również z wynalazcami w celu znalezienia partnerów zainteresowanych komercjalizacją.

"NASA inwestuje dolary z podatków w badania, które wykazują bezpośrednie korzyści dla Stanów Zjednoczonych i przekazuje swoje technologie do przemysłu poprzez licencjonowanie swoich patentów" - powiedziała Amy Hiltabidel, menedżer ds. licencjonowania w Glenn Research Center NASA w Cleveland.

Nowe podejście do opracowywania materiałów

Inżynierowie NASA zaprojektowali GRX-810 do zastosowań lotniczych, w tym wtryskiwaczy silników rakietowych na ciecz, komór spalania, turbin i elementów sekcji gorących zdolnych do wytrzymania temperatur powyżej 2000 stopni Fahrenheita.

"GRX-810 reprezentuje nową przestrzeń projektowania stopów i technikę produkcji, która była niemożliwa jeszcze kilka lat temu", powiedział dr Tim Smith, badacz materiałów w NASA Glenn.

Smith jest współwynalazcą superstopu wraz ze swoim kolegą z Glenn, Christopherem Kantzosem, wykorzystując oszczędzający czas modelowanie komputerowe i laserowy proces drukowania 3D, który łączy metale razem, warstwa po warstwie. Drobne cząsteczki zawierające atomy tlenu rozprzestrzenione w stopie zwiększają jego wytrzymałość.

Wpływ i korzyści

W porównaniu do innych stopów na bazie niklu, GRX-810 może wytrzymać wyższe temperatury i naprężenia oraz może trwać do 2500 razy dłużej. Jest również prawie czterokrotnie lepszy w zginaniu przed pęknięciem i dwukrotnie bardziej odporny na uszkodzenia spowodowane utlenianiem.

"Przyjęcie tego stopu doprowadzi do bardziej zrównoważonej eksploracji lotnictwa i kosmosu" - powiedział Dale Hopkins, zastępca kierownika projektu Transformational Tools and Technologies NASA. "Wynika to z faktu, że komponenty silników odrzutowych i rakiet wykonane z GRX-810 obniżą koszty operacyjne dzięki dłuższej żywotności i poprawie ogólnej wydajności paliwowej."

Zespoły badawczo-rozwojowe obejmują zespoły z Glenn, NASA Ames Research Center w kalifornijskiej Dolinie Krzemowej, The Ohio State University i NASA Marshall Space Flight Center w Huntsville w Alabamie, gdzie ostatnie testy obejmowały wydrukowane w 3D części silnika rakietowego.

NASA opracowuje wiele technologii, aby sprostać wyzwaniom związanym z eksploracją kosmosu, pogłębić wiedzę na temat naszej planety i usprawnić transport lotniczy. Poprzez licencjonowanie patentów i inne mechanizmy, NASA wypuściła ponad 2000 technologii dla firm, które rozwinęły je w produkty i rozwiązania wspierające amerykańską gospodarkę.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś artykuł! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.

Opublikowano: 2024-05-09 17:28