NASA, Lockheed Martin ujawniają cichy samolot naddźwiękowy X-59
NASA i Lockheed Martin oficjalnie zadebiutowały w piątek naddźwiękowym samolotem X-59. Korzystając z tego jedynego w swoim rodzaju eksperymentalnego samolotu, NASA zamierza zebrać dane, które mogą zrewolucjonizować podróże lotnicze, torując drogę dla nowej generacji samolotów komercyjnych, które mogą podróżować szybciej niż prędkość dźwięku.
"To wielkie osiągnięcie, które było możliwe tylko dzięki ciężkiej pracy i pomysłowości NASA i całego zespołu X-59" - powiedziała zastępca administratora NASA Pam Melroy. "W ciągu zaledwie kilku lat przeszliśmy od ambitnej koncepcji do rzeczywistości. X-59 NASA pomoże zmienić sposób, w jaki podróżujemy, zbliżając nas do siebie w znacznie krótszym czasie."
Melroy i inni wyżsi urzędnicy ujawnili samolot podczas ceremonii zorganizowanej przez głównego wykonawcę Lockheed Martin Skunk Works w jego zakładzie w Palmdale w Kalifornii.
X-59 jest w centrum misji NASA Quesst, która koncentruje się na dostarczaniu danych, które pomogą organom regulacyjnym ponownie rozważyć przepisy zakazujące komercyjnych lotów naddźwiękowych nad lądem. Przez 50 lat Stany Zjednoczone i inne kraje zakazywały takich lotów ze względu na zakłócenia powodowane przez głośne, zaskakujące bumy dźwiękowe w społecznościach poniżej. Oczekuje się, że X-59 będzie latał z prędkością 1,4 razy większą od prędkości dźwięku, czyli 925 mph. Jego konstrukcja, kształt i technologie pozwolą samolotowi osiągnąć te prędkości przy jednoczesnym generowaniu cichszego dźwięku.
"To ekscytujące, biorąc pod uwagę poziom ambicji stojący za Quesst i jego potencjalne korzyści" - powiedział Bob Pearce, zastępca administratora ds. badań aeronautycznych w siedzibie NASA w Waszyngtonie. "NASA podzieli się danymi i technologią, które wygenerujemy podczas tej jedynej w swoim rodzaju misji z organami regulacyjnymi i przemysłem. Demonstrując możliwość cichej komercyjnej podróży naddźwiękowej nad lądem, staramy się otworzyć nowe rynki komercyjne dla amerykańskich firm i przynieść korzyści podróżnym na całym świecie."
Po zakończeniu wdrażania, zespół Quesst przejdzie do kolejnych kroków w ramach przygotowań do pierwszego lotu: testów zintegrowanych systemów, uruchomienia silnika i testów kołowania dla X-59.
Samolot ma wystartować po raz pierwszy jeszcze w tym roku, po czym nastąpi jego pierwszy cichy lot naddźwiękowy. Zespół Quesst przeprowadzi kilka testów samolotu w Skunk Works, a następnie przeniesie go do Armstrong Flight Research Center NASA w Edwards w Kalifornii, które będzie jego bazą operacyjną.
"W obu zespołach utalentowani, oddani i pełni pasji naukowcy, inżynierowie i rzemieślnicy współpracowali przy opracowywaniu i produkcji tego samolotu" - powiedział John Clark, wiceprezes i dyrektor generalny Lockheed Martin Skunk Works. "Jesteśmy zaszczyceni, że możemy być częścią tej podróży, aby kształtować przyszłość naddźwiękowych podróży nad lądem wraz z NASA i naszymi dostawcami."
Po zakończeniu testów w locie NASA, agencja przeleci samolotem nad kilkoma wybranymi miastami w USA, zbierając informacje na temat dźwięku generowanego przez X-59 i tego, jak ludzie go odbierają. NASA przekaże te dane Federalnej Administracji Lotnictwa i międzynarodowym organom regulacyjnym.
X-59 jest unikalnym samolotem eksperymentalnym, a nie prototypem - jego technologie mają informować przyszłe generacje cichych samolotów naddźwiękowych.
Przy długości 99,7 stopy i szerokości 29,5 stopy, kształt samolotu i zastosowane w nim rozwiązania technologiczne umożliwią cichy lot naddźwiękowy. Cienki, zwężający się nos X-59 stanowi prawie jedną trzecią jego długości i rozbija fale uderzeniowe, które normalnie powodowałyby bum soniczny w samolotach naddźwiękowych. Ze względu na tę konfigurację, kokpit znajduje się prawie w połowie długości samolotu i nie ma okna skierowanego do przodu. Zamiast tego zespół Quesst opracował eXternal Vision System, serię kamer o wysokiej rozdzielczości zasilających monitor 4K w kokpicie.
Zespół Quesst zaprojektował również samolot z silnikiem zamontowanym na górze i nadał mu gładki spód, aby fale uderzeniowe nie łączyły się za samolotem i nie powodowały boomu dźwiękowego.
Więcej informacji o Quesst można znaleźć na stronie:
www.nasa.gov/Quesst
-end-
Rob MargettaHeadquarters, [email protected]
Sasha EllisLangley Research Center, Hampton, [email protected]
.Dziękujemy, że przeczytałaś/eś artykuł! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.