NASA poszukuje propozycji od amerykańskiego przemysłu na statek kosmiczny do deorbitacji stacji kosmicznej
NASA opublikowała zapytanie ofertowe od amerykańskiego przemysłu dotyczące U.S. Deorbit Vehicle (USDV), statku kosmicznego przeznaczonego do bezpiecznej deorbitacji Międzynarodowej Stacji Kosmicznej w ramach jej planowanego wycofania. Aby zmaksymalizować wartość dla rządu i zwiększyć konkurencję, przejęcie pozwoli oferentom na elastyczność w proponowaniu stałej ceny lub kosztu plus opłaty motywacyjnej za fazę projektowania, rozwoju, testów i oceny. Pozostała część kontraktu będzie oparta na stałej cenie. Od 1998 roku pięć agencji kosmicznych (Kanadyjska Agencja Kosmiczna, Europejska Agencja Kosmiczna, Japońska Agencja Badań Kosmicznych, Narodowa Administracja Aeronautyki i Przestrzeni Kosmicznej oraz Państwowa Korporacja Kosmiczna "Roskosmos") obsługuje Międzynarodową Stację Kosmiczną, a każda z nich jest odpowiedzialna za zarządzanie i kontrolowanie dostarczanego przez siebie sprzętu. Stacja została zaprojektowana jako współzależna, a jej funkcjonowanie opiera się na wkładzie całego partnerstwa. Stany Zjednoczone, Japonia, Kanada i kraje uczestniczące w ESA (Europejska Agencja Kosmiczna) zobowiązały się do obsługi stacji do 2030 roku, a Rosja do co najmniej 2028 roku. Po zakończeniu programu Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, stacja zostanie deorbitowana w kontrolowany sposób, aby uniknąć zaludnionych obszarów. Bezpieczna deorbitacja Międzynarodowej Stacji Kosmicznej jest wspólną odpowiedzialnością wszystkich pięciu agencji kosmicznych poprzez wkłady partnerskie oparte na procentowym udziale masowym poszczególnych agencji. W przyszłości Stany Zjednoczone planują przenieść swoje operacje na niskiej orbicie okołoziemskiej na platformy komercyjne, aby zapewnić stały dostęp i obecność w kosmosie na potrzeby badań, rozwoju technologii i współpracy międzynarodowej. W ramach wieloletnich wysiłków NASA i jej partnerzy przeanalizowali wymagania dotyczące deorbitacji, a wcześniej opracowali wstępną strategię i plan działania, który oceniał wykorzystanie wielu statków kosmicznych Roscosmos Progress do wspierania operacji deorbitacji. Wysiłki te wskazują obecnie, że nowe rozwiązanie dla statków kosmicznych zapewniłoby solidniejsze możliwości odpowiedzialnego deorbitowania. Aby zainicjować rozwój tego nowego statku kosmicznego, NASA opublikowała zapytanie ofertowe. USDV koncentruje się na końcowej operacji deorbitacji. Będzie to nowy projekt statku kosmicznego lub modyfikacja istniejącego statku kosmicznego, który musi działać podczas pierwszego lotu i mieć wystarczającą nadmiarowość oraz zdolność odzyskiwania anomalii, aby kontynuować krytyczne spalanie deorbitacyjne. Podobnie jak w przypadku każdego projektu tego rozmiaru, opracowanie, przetestowanie i certyfikacja USDV zajmie lata. Dodatkowe informacje na temat planów deorbitacji można znaleźć na stronie: International Space Station Transition FAQs.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś artykuł! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.