Oprogramowanie NASA do lotów autonomicznych z powodzeniem wykorzystywane w taksówkach powietrznych
Pod koniec października dwa helikoptery badawcze producenta Sikorsky, firmy Lockheed Martin, wykonały tuzin lotów testowych nad Long Island Sound w Connecticut, starając się unikać innych samolotów w okolicy. Z wyjątkiem tego, że zwyczajnie wyglądające helikoptery latały autonomicznie - kierowane przez oprogramowanie zaprojektowane przez NASA - a te inne samoloty były wirtualne, stanowiąc część symulacji mającej na celu przetestowanie systemów lotu bez pilota. Był to pierwszy raz, gdy dwa autonomiczne samoloty leciały na siebie nawzajem, korzystając z zaprojektowanego przez NASA oprogramowania zapobiegającego kolizjom.
Loty testowe były częścią współpracy NASA, Sikorsky i DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency). Naukowcy byli w stanie zebrać dane, które przyczynią się do rozwoju całkowicie autonomicznych lotów - systemów, które mogą obsługiwać samolot bez pilota od startu do przyziemienia. Prace były częścią wysiłków NASA mających na celu zaprojektowanie i ocenę technologii, które mogą ostatecznie doprowadzić do powstania powietrznych taksówek i innych nowych, zautomatyzowanych opcji transportu lotniczego.
Do testów zespół wykorzystał dwa eksperymentalne śmigłowce przystosowane do systemów autonomicznych, znane jako SARA (Sikorsky Autonomy Research Aircraft), zmodyfikowany S-76B i większy OPV (Optionally Piloted Vehicle) Black Hawk. Naukowcy załadowali do helikopterów pięć systemów oprogramowania zaprojektowanych przez NASA, które współpracowały ze zautomatyzowanym systemem lotu już zintegrowanym przez Sikorsky i DARPA.
"Te testy lotnicze z wykorzystaniem śmigłowców SARA i OPV firmy Sikorsky pokazują, w jaki sposób możemy łączyć technologie w celu zwiększenia automatyzacji w czasie w sposób możliwy do utrzymania i skalowalny" - mówi Adam Yingling, kierownik projektu NASA. "Wysiłki te pokazują, że możemy bezpiecznie zintegrować operacje latania samolotem przy użyciu kilku technologii w jednym tablecie nawigacyjnym".
Pilot bezpieczeństwa NASA i Sikorsky na pokładzie każdego śmigłowca nadzorował testy w locie. System autonomii lotu firmy Sikorsky, w połączeniu z oprogramowaniem NASA, działającym na tabletach zaprojektowanych przez agencję, pozwolił helikopterom na autonomiczny lot wzdłuż wielu zaplanowanych tras. Tablety umożliwiały również pilotom bezpieczeństwa monitorowanie opcji toru lotu, które oprogramowanie wybierało za każdym razem, gdy konieczna była korekta kursu.
Piloci bezpieczeństwa obserwowali, jak helikoptery reagowały na polecenia inicjowane przez oprogramowanie, a badacze NASA oceniali, jak różne systemy oprogramowania współpracowały ze sobą, aby kontrolować każdy samolot.
Testy oceniały również interakcję ludzkich pilotów z systemami autonomicznymi. Podczas lotów piloci badawczy NASA byli wyposażeni w specjalnie zaprojektowane okulary, aby zrozumieć, jak długo wchodzili w interakcję z tabletami nawigacyjnymi i jak fizjologicznie reagowali na informacje dostarczane przez tablety. Naukowcy wykorzystają te dane dotyczące doświadczenia użytkownika, aby pomóc w przyszłych wizualnych i interaktywnych projektach oprogramowania i tabletów.
Zespół wykonał 12 udanych lotów obejmujących 70 różnych manewrów testowych i generujących ponad 30 godzin lotu dla każdego samolotu. Współpraca NASA z Sikorsky i DARPA dała podstawy do dalszego testowania technologii automatyzacji.
Testy zademonstrowały możliwości oprogramowania w warunkach mieszanej rzeczywistości. Gdy śmigłowce SARA i OPV latały nad Long Island Sound, wiele wirtualnych samolotów zostało dodanych do tej samej przestrzeni powietrznej.
"W tym teście używamy modelu przyszłej przestrzeni powietrznej Advanced Air Mobility z ponad 150 wirtualnymi samolotami i ich planami lotu zintegrowanymi z oprogramowaniem do zarządzania torem lotu i technologią Sikorsky Mission Manager, aby latać dwoma śmigłowcami w trybie mieszanej rzeczywistości" - powiedział Mark Ballin, główny badacz rozwoju systemu zarządzania torem lotu.
Zaprojektowane przez NASA oprogramowanie, które dowodziło jednocześnie śmigłowcami SARA i OPV, pozwoliło pilotom badawczym i inżynierom na przeprowadzenie zaplanowanych interakcji z planami lotu wirtualnych samolotów. Wiele systemów oprogramowania na pokładzie helikopterów współpracowało ze sobą, dokonując korekt w celu uniknięcia wirtualnych samolotów i siebie nawzajem. Oznaczało to zmianę wysokości, prędkości i kierunku w celu uniknięcia wirtualnych "kolizji" lub utrzymania wzorców orbitalnych do lądowania. Współpraca NASA, Sikorsky i DARPA pomoże zapoczątkować nową erę autonomii w lotnictwie, która może uratować życie, samoloty i zasoby. NASA wykorzystuje te testy do wspierania integracji badań nad zautomatyzowanymi systemami, które dostarczą Federalnej Administracji Lotnictwa danych na temat procedur lotu, aby pomóc we wprowadzeniu systemów zaawansowanej mobilności powietrznej do krajowej przestrzeni powietrznej.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś artykuł! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.