Postępy NASA i Boeinga w testowaniu Starlinera z załogą na stacji kosmicznej

Orbitując wokół Ziemi jako część dziewięcioosobowej załogi Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, astronauci NASA Butch Wilmore i Suni Williams kontynuują testowanie statku kosmicznego Boeing Starliner w ramach jego pierwszego lotu z astronautami. Testy są częścią zbierania danych na temat systemu Starliner w celu certyfikacji przez NASA do regularnych misji załogowych na kompleks orbitalny.

W ramach testu lotu załogowego Boeinga NASA, Wilmore i Williams, wraz z zespołami na ziemi, realizują liczne cele lotu po przybyciu Starlinera na stację kosmiczną w dniu 6 czerwca, w tym:

W międzyczasie zespoły naziemne nadal oceniają i monitorują wydajność Starlinera oraz planują powrót misji nie wcześniej niż we wtorek, 18 czerwca, w zależności od pogody i gotowości statku kosmicznego. Starliner jest dopuszczony do awaryjnych scenariuszy powrotu załogi ze stacji kosmicznej, jeśli zajdzie taka potrzeba, zgodnie z zasadami lotu.

Podczas gdy Starliner pozostaje zadokowany do stacji, zespoły naziemne kontynuują ocenę systemu napędowego podczas obserwacji w locie.

"Butch i Suni świetnie sobie radzą na pokładzie stacji, podczas gdy zespoły naziemne kontynuują zagłębianie się w szczegóły działania Starlinera na orbicie, rendez-vous i zadokowanego" - powiedział Steve Stich, kierownik programu NASA Commercial Crew. "Spodziewaliśmy się, że podczas tego lotu testowego zdobędziemy wiele cennej wiedzy i jestem niezwykle dumny z tego, jak zespoły NASA i Boeinga współpracują ze sobą, aby zapewnić, że możemy bezpiecznie wykonać część powrotną misji."

Jeden z skierowanych ku rufie systemów kontroli reakcji (RCS) Starlinera, zdolny do około 85 funtów ciągu, pozostaje wyłączony, ponieważ zespoły nadal oceniają jego wydajność. Zespoły naziemne planują uruchomić wszystkie 28 silników RCS po zakończeniu dokowania, aby zebrać dodatkowe dane na temat silników modułu serwisowego, zanim sprzęt zostanie zużyty. W ramach normalnych operacji, moduł serwisowy oddziela się od modułu załogowego po powrocie, więc NASA i Boeing będą zbierać jak najwięcej danych, aby pomóc w ocenie systemu.

Zespoły obecnie oceniają, jaki wpływ, jeśli w ogóle, miałoby pięć małych wycieków w kolektorach helu modułu serwisowego na pozostałą część misji. Inżynierowie ocenili zapasy helu w oparciu o bieżące wskaźniki wycieków i ustalili, że Starliner ma duży margines na wsparcie podróży powrotnej ze stacji. Do normalnego zakończenia misji potrzeba tylko siedmiu godzin swobodnego lotu, a Starliner ma obecnie wystarczającą ilość helu w swoich zbiornikach, aby obsłużyć 70 godzin swobodnego lotu po dokowaniu. Podczas gdy Starliner jest zadokowany, wszystkie kolektory są zamknięte zgodnie z normalnymi operacjami misji, zapobiegając utracie helu ze zbiorników.

Inżynierowie oceniają również zawór izolacyjny utleniacza RCS w module serwisowym, który nie jest prawidłowo zamknięty. Zespoły naziemne przeprowadziły udaną kontrolę zaworów układu napędowego w niedzielę. Wszystkie pozostałe zawory utleniacza i paliwa w module serwisowym działały normalnie. Podejrzany zawór izolacyjny utleniacza nie został zamknięty podczas ostatniej kontroli. Pozostanie on zamknięty do końca misji, podczas gdy zespoły naziemne będą kontynuować ocenę jego sygnatur danych. Zawory napędowe modułu załogowego, które są częścią niezależnego systemu, który steruje kapsułą w ostatniej fazie lotu przed lądowaniem, również zostały pomyślnie uruchomione, a wszystkie te zawory działają zgodnie z projektem.

Menadżerowie misji kontynuują pracę nad planem powrotu, który obejmuje ocenę uzasadnienia lotu, tolerancję na błędy i potencjalne ograniczenia operacyjne na pozostałą część lotu. NASA i Boeing przeprowadzą telekonferencję z mediami przed odlotem, aby zapewnić dodatkowe aktualizacje, zanim Starliner odłączy się od stacji kosmicznej.

Po zakończeniu startu i dokowania, ostatnia pozostała dynamiczna faza misji nastąpi pod koniec testu lotu, kiedy Starliner odłączy się od orbitującego laboratorium, a następnie dostosuje swoją orbitę, aby oddalić się od stacji kosmicznej. Statek kosmiczny z Wilmore'em i Williamsem na pokładzie wykona spalanie deorbitacyjne przed wejściem w atmosferę i wylądowaniem w południowo-zachodnich Stanach Zjednoczonych pod spadochronami i poduszkami powietrznymi w celu zakończenia lotu.

Jako część programu Commercial Crew agencji, misja jest pierwszym lotem załogowym statku kosmicznego Starliner. Więcej informacji na temat misji można znaleźć na blogu załogi komercyjnej, na profilu @commercial_crew na X oraz na profilu załogi komercyjnej na Facebooku.

>

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś artykuł! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.

Opublikowano: 2024-06-11 17:01