Sentinel-1C przybywa do Gujany Francuskiej

ESA

Satelita Sentinel-1C, trzeci satelita misji Copernicus Sentinel-1, przybył do europejskiego portu kosmicznego w Gujanie Francuskiej, aby wystartować na rakiecie Vega-C pod koniec 2024 roku. Satelita będzie kontynuował krytyczne zadanie dostarczania kluczowych obrazów radarowych powierzchni Ziemi dla szerokiego zakresu usług Copernicus i zastosowań naukowych.

Po podróży z Cannes we Francji przez Turyn we Włoszech, Sentinel-1C bezpiecznie wylądował w Kourou w Gujanie Francuskiej po przetransportowaniu samolotem Antonow. Teraz przejdzie serię działań przygotowawczych do startu, aby upewnić się, że jest gotowy do startu.

Ramón Torres, kierownik projektu Sentinel-1 w ESA, skomentował: "Wystrzelenie na rakiecie Vega-C jest z pewnością ogromnym wyzwaniem, ale dzięki niezwykłemu wysiłkowi i skrupulatnemu planowaniu AVIO i Arianespace, zespół Sentinel-1 jest pełen pewności siebie.

"Zespół zapewnia, że żaden kamień nie został odwrócony, aby zapewnić, że ten niezwykły satelita zostanie wystrzelony z najwyższym bezpieczeństwem i precyzją. Zespół z niecierpliwością czeka na moment, w którym ich ciężka praca i poświęcenie zakończą się bezbłędnym wystrzeleniem, wyznaczając kolejny kamień milowy dla programu Copernicus."

Simonetta Cheli, dyrektor ds. programów obserwacji Ziemi w ESA, dodała: "Misja Sentinel-1 podkreśla silne partnerstwo między ESA a Komisją Europejską w zakresie dostarczania istotnych danych radarowych, na których polega Europa. Dzięki Sentinel-1C w Gujanie Francuskiej kontynuujemy ważną pracę programu Copernicus."

Misja Sentinel-1 programu Copernicus zapewnia zdjęcia radarowe w każdych warunkach pogodowych, w dzień i w nocy, w celu globalnego monitorowania lądów i oceanów na Ziemi - wspierając zarządzanie środowiskiem, reagowanie na katastrofy i badania nad zmianami klimatu.

Misja Sentinel-1, pierwsza z rodziny Copernicus, opiera się na konstelacji dwóch identycznych satelitów latających na tej samej orbicie, ale oddalonych od siebie o 180°, w celu optymalizacji globalnego zasięgu i dostarczania danych dla programu Copernicus, komponentu obserwacji Ziemi w ramach programu kosmicznego Unii Europejskiej, zarządzanego przez Komisję Europejską.

Sentinel-1A był pierwszym satelitą z tej serii, wystrzelonym w kwietniu 2014 roku, a następnie Sentinel-1B w 2016 roku. Misja Sentinel-1B dobiegła końca w grudniu 2022 r. po wystąpieniu usterki technicznej, która uniemożliwiła pozyskiwanie danych. Satelita został pomyślnie usunięty z orbity i ponownie wejdzie w ziemską atmosferę w ciągu 25 lat.

Sentinel-1C wkrótce przejmie rolę Sentinel-1B w misji.

Jako zaawansowana misja radarowa, Sentinel-1 Copernicus może obrazować powierzchnię Ziemi poprzez chmury i deszcz oraz niezależnie od tego, czy jest dzień czy noc.

Sentinel-1 posiada instrument radarowy z syntetyczną aperturą w paśmie C (SAR), który pozwala na przechwytywanie obrazów powierzchni Ziemi w wysokiej rozdzielczości. Ten potężny system radarowy działa w kilku trybach, w tym szerokiego zasięgu i wysokiej rozdzielczości, dostarczając szczegółowych danych na temat osiadania lądu, ruchów lodu i warunków oceanicznych.

Instrument SAR jest szczególnie skuteczny w reagowaniu na katastrofy, takie jak śledzenie powodzi, osuwisk i wycieków ropy, oferując aktualne i dokładne informacje wspierające działania humanitarne i środowiskowe.

Nowy satelita Sentinel-1C będzie również wyposażony w nowy system automatycznej identyfikacji (AIS). System ten, opracowany przez Międzynarodową Organizację Morską, został zaprojektowany, aby pomóc statkom uniknąć kolizji, zwłaszcza gdy znajdują się zbyt daleko od lądowych systemów radarowych. Technologia ta przypisuje unikalny identyfikator do każdego statku i śledzi jego pozycję i ruchy w czasie rzeczywistym, tworząc wirtualną mapę statków na morzu.

Dzięki połączeniu obrazów radarowych z satelitów z sygnałami AIS, użytkownicy danych mogą szybko wykrywać i identyfikować statki na dużym obszarze oceanu jednocześnie w czasie rzeczywistym. Jest to unikalne narzędzie nie tylko do śledzenia ruchu każdego statku, pokazujące jego identyfikator, kierunek i prędkość, ale także wykrywające działania pirackie - niezbędne dla organizacji międzynarodowych i firm monitorujących globalny ruch żeglugowy.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś artykuł! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.

ESA

Opublikowano: 2024-10-09 13:25