X-59 NASA przekroczył kamień milowy na drodze do bezpiecznego pierwszego lotu
NASA podjęła kolejny krok w kierunku weryfikacji zdatności do lotu swojego cichego naddźwiękowego samolotu X-59, kończąc przegląd kamieni milowych, który pozwoli mu przejść do lotu.
Komisja Flight Readiness Review złożona z niezależnych ekspertów z całej NASA zakończyła badanie podejścia zespołu projektowego X-59 do bezpieczeństwa społeczeństwa i personelu podczas testów naziemnych i w locie. Komisja szczegółowo przeanalizowała analizę potencjalnych zagrożeń przeprowadzoną przez zespół projektowy, koncentrując się na bezpieczeństwie i identyfikacji ryzyka.
Przegląd gotowości do lotu jest pierwszym krokiem w procesie zatwierdzania lotu. Prace komisji zapewnią zespołowi X-59 wgląd i zalecenia dotyczące kontroli systemów na ziemi i pierwszego lotu.
"To nie jest zaliczenie" - powiedziała Cathy Bahm, kierownik projektu Low Boom Flight Demonstrator w NASA. "Otrzymamy działania od zarządu i będziemy z nimi współpracować, aby je rozwiązać i pracować nad przeglądem zdatności do lotu i bezpieczeństwa lotów".
NASA i główny wykonawca Lockheed Martin opracowują X-59, aby zredukować dźwięk sonicznego boomu do cichszego "uderzenia". Samolot znajduje się w centrum misji NASA Quesst, która wykorzysta go do zebrania danych, które mogą zrewolucjonizować podróże lotnicze, potencjalnie torując drogę dla nowej generacji samolotów komercyjnych, które mogą podróżować szybciej niż prędkość dźwięku. Komercyjne loty naddźwiękowe nad lądem są zakazane od ponad 50 lat z powodu hałasu spowodowanego hukiem sonicznym.
"Przegląd gotowości do lotu koncentrował się na konkretnych aspektach pracy zespołu X-59 nad samolotem, ale służył również jako przegląd i aktualizacja całego projektu" - powiedział Jay Brandon, główny inżynier projektu Low Boom Flight Demonstrator.
"Dało nam to możliwość przerwania pracy na chwilę i zebrania tego, co zrobiliśmy, abyśmy mogli opowiedzieć naszą historię, nie tylko zarządowi, ale całemu zespołowi projektowemu" - powiedział Brandon.
Po zakończeniu Przeglądu Gotowości do Lotu, nadchodzący Przegląd Zdatności do Lotu i Bezpieczeństwa Lotu będzie kolejnym kamieniem milowym w zakresie bezpieczeństwa.
Rada Przeglądu Zdatności do Lotu i Bezpieczeństwa Lotu składa się z wyższych rangą liderów z kilku ośrodków NASA i Lockheed Martin. Dokona ona przeglądu ustaleń z przeglądu gotowości do lotu, a także odpowiedzi zespołu projektowego na te zgłoszenia. Rada wyśle rekomendację do dyrektora NASA Armstrong Flight Research Center, który podpisze certyfikat zdatności do lotu.
Na koniec zespół dostarczy brief techniczny do innej komisji weryfikacyjnej w oparciu o cele testów, sposób ich przeprowadzania, związane z nimi ryzyko oraz działania ograniczające ryzyko podjęte przez zespół. Zespół X-59 będzie musiał zająć się wszelkimi kwestiami poruszonymi w briefie, zanim komisja, kierowana przez głównego inżyniera NASA Armstronga, Cynthię J. "CJ" Bixby, podpisze wniosek o lot.
"To naprawdę ekscytujący czas dla projektu" - powiedział Bahm. "Nie jest to łatwa droga, ale mamy przed sobą określony zestaw działań".
Przed rozpoczęciem lotów należy wykonać jeszcze wiele ważnych kroków. Zespół X-59 przygotowuje się do nadchodzących głównych testów naziemnych, koncentrujących się na integracji systemów, pracy silnika i zakłóceniach elektromagnetycznych.
Samolot X-59 to odważny, nowy projekt, ale wiele jego komponentów pochodzi z dobrze znanych samolotów, w tym podwozie z myśliwca F-16 Sił Powietrznych, zadaszenie kokpitu z trenażera NASA T-38 i drążek sterujący z myśliwca F-117 Sił Powietrznych.
"Żaden z tych systemów nigdy wcześniej ze sobą nie współpracował" - powiedział Brad Neal, przewodniczący komisji ds. oceny zdatności do lotu i bezpieczeństwa lotów X-59. "To zupełnie nowa rzecz, którą opracowujemy, mimo że są to komponenty, które były w różnych starszych samolotach. Gdy przejdziemy do testów integracyjnych, będzie to świetna okazja do nauki".
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś artykuł! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.