X-59 NASA to ucieleśnienie lotniczej tradycji

NASA

Poznaj historię w języku hiszpańskim.

Samolot X-59 NASA wyrusza z hangaru - przygotowując się do rozpoczęcia pierwszej fazy misji latania szybciej niż prędkość dźwięku bez generowania głośnego huku sonicznego.

Przywództwo NASA i główny wykonawca Lockheed Martin oficjalnie zaprezentują światu w pełni ukończony i świeżo pomalowany X-59 podczas ceremonii wprowadzenia w piątek, 12 stycznia o godzinie 16:00 czasu wschodniego. NASA TV będzie transmitować to wydarzenie na żywo z zakładu Lockheed Martin's Skunk Works w Palmdale w Kalifornii, gdzie samolot został zmontowany.

"To wielkie wydarzenie" - powiedziała Catherine Bahm, kierownik projektu NASA Low Boom Flight Demonstrator, która nadzoruje rozwój i budowę X-59. "Wprowadzenie na rynek jest ogromnym kamieniem milowym w kierunku osiągnięcia nadrzędnego celu misji Quesst, jakim jest wyciszenie boomu sonicznego."

Quesst to misja NASA, w ramach której X-59 zademonstruje swoje ciche naddźwiękowe możliwości. NASA przeleci samolotem nad wybranymi społecznościami USA, a następnie zbada, co ludzie na ziemi słyszą, gdy przelatuje on nad ich głowami. Agencja podzieli się danymi na temat reakcji na cichsze "uderzenia" dźwiękowe z organami regulacyjnymi, które mogą następnie rozważyć przepisy, które obecnie zakazują komercyjnych lotów naddźwiękowych nad lądem ze względu na obawy związane z hałasem. I dlaczego jest to ważne dla NASA, interesariuszy z branży i zespołu innowatorów lotniczych, którzy zbudowali X-59?

Pomyślenie, zaprojektowanie, zbudowanie i przetestowanie nowego samolotu wymaga lat drobiazgowej, bardzo szczegółowej pracy. Każdy nowy projekt pomaga wprowadzić innowacje w nowy sposób latania - szczególnie w przypadku samolotów X, których misją jest dalsze przesuwanie granic tego, co możliwe.

Ujawnienie światu X-59 reprezentuje nie tylko osiągnięcia techniczne samolotu, ale także przyszłość lotów i ducha samych badań aeronautycznych.

CATHERINE BAHM

Menedżer projektu NASA

W przeszłości samoloty i statki kosmiczne budowane i używane przez NASA miały ceremonie wprowadzenia na rynek o różnym zakresie i znaczeniu.

Na przykład w 1959 roku pierwszy samolot X-15 z napędem rakietowym został zaprezentowany publiczności, w tym kierownictwu projektu, pilotom samolotu i ówczesnemu wiceprezydentowi Richardowi Nixonowi. Samolot reprezentował przyszłość skrzydlatych lotów kosmicznych i lotów hipersonicznych. Po raz pierwszy zabrał amerykańskich pilotów w kosmos na pokładzie skrzydlatego pojazdu, a także ustanowił rekord największej prędkości, z jaką człowiek podróżował samolotem, który utrzymuje się do dziś.

Kolejnym słynnym wydarzeniem NASA jest premiera promu kosmicznego Enterprise w 1976 roku z udziałem obsady Star Trek: The Original Series i twórcy serialu, Gene'a Roddenberry'ego. Enterprise, nazwany tak na cześć fikcyjnego statku kosmicznego z serialu telewizyjnego z lat 60-tych, udowodnił, że orbiter wahadłowca może zejść i wylądować jak samolot po powrocie z kosmosu. Pojazd ten utorował drogę do kontynuacji programu lotów promów kosmicznych.

W przypadku X-59, ceremonia wprowadzenia na rynek daje wgląd w potencjalną nową erę szybkich lotów komercyjnych nad lądem - cichą.

Pięćdziesiąt lat temu Stany Zjednoczone zakazały komercyjnych lotów naddźwiękowych nad lądem z powodu obaw o hałas generowany przez bumy dźwiękowe. Obecnie jednak technologia Quesst może znacznie zmniejszyć ten hałas. Misja ma na celu zebranie danych z X-59, które mogłyby pomóc organom regulacyjnym w dostosowaniu zakazu, opierając zrewidowane przepisy na poziomach hałasu zamiast prędkości.

"Pomysł zniesienia zakazu lotów naddźwiękowych nad lądem jest naprawdę ekscytujący" - powiedział Bahm. "I to jest przyszłość, którą X-59 może umożliwić."

Rozpowszechnianie reprezentuje również coś bliższego ziemi - osiągnięcie ciężko pracującego, oddanego zespołu, który przeniósł samolot z wyobraźni do rzeczywistości. Dla nich wprowadzenie na rynek jest uczczeniem tygodni, miesięcy i lat spędzonych na opracowywaniu i budowaniu X-59.

"Dla zespołu, którego część pracowała nad samolotem od momentu stworzenia pierwszego komponentu, ujawnienie X-59 będzie bardzo wyjątkowym momentem." powiedział Bahm. "Innowacyjny projekt X-59 wykorzystuje dekady pracy dla NASA. Dzielimy się tym osiągnięciem ze wszystkimi, którzy sprawili, że stało się to możliwe."

Po zakończeniu montażu misja NASA polegająca na wyciszeniu boomu wkracza w nowy rozdział. Choć przed nami jeszcze długa droga, potencjalna przyszłość komercyjnych podróży naddźwiękowych jest bliższa niż kiedykolwiek wcześniej. Zespół misji Quesst będzie teraz kontynuował testy naziemne przed pierwszym lotem, który odbędzie się jeszcze w tym roku.

"Rollout jest dużym osiągnięciem, ale oznacza również, że kolejnym kamieniem milowym jest pierwszy lot, a następnie loty naddźwiękowe" - powiedział Bahm. "Nasze oczy skierowane są na misję".

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś artykuł! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.

Opublikowano: 2024-01-09 22:49
Aktualizacja: 2024-01-10 08:12