Ziemia z kosmosu: Kanał Północny
Kanał Północny, między Irlandią Północną a Szkocją, jest przedstawiony na tym fałszywym obrazie radarowym z misji Copernicus Sentinel-1. Powiększ obraz w pełnej rozdzielczości lub kliknij kółka, aby dowiedzieć się więcej. Kanał Północny to cieśnina łącząca Morze Irlandzkie z północnym Atlantykiem, której szerokość w najwęższym miejscu wynosi około 22 km. Ten obraz o podwójnej polaryzacji łączy informacje z poziomych i pionowych impulsów radarowych. Ta technika przetwarzania pomaga rozróżnić różne rodzaje powierzchni, zapewniając tym samym szczegółowe informacje. W tym przypadku większość lądu jest pokazana w żywych odcieniach zieleni i żółci, a obszary zabudowane wydają się znacznie jaśniejsze niż otoczenie. Woda jest wyraźnie odzwierciedlona w różnych odcieniach niebieskiego. Surowe szkockie wybrzeże po prawej stronie jest poprzecinane kilkoma zatokami, w tym dużą zatoką Firth of Clyde z maleńką wysepką Ailsa Craig u jej ujścia i dużą wyspą Arran pośrodku. Widoczne jako jaśniejszy obszar w prawym górnym rogu zdjęcia, Glasgow jest największym miastem w Szkocji. Leży nad rzeką Clyde, około 30 km od ujścia rzeki na zachodnim wybrzeżu Atlantyku. Wyżyny są częściowo widoczne w górnej części zdjęcia. Liczne jeziora, zarówno w Szkocji, jak i Irlandii Północnej, mienią się na niebiesko. Największym jeziorem na zdjęciu jest Lough Neagh o powierzchni prawie 400 km kwadratowych, około 30 km na zachód od stolicy Irlandii Północnej, Belfastu. Miasto leży nad rzeką Lagan, przy jej wejściu do Belfast Lough, największego wlotu widocznego tutaj na irlandzkim wybrzeżu. W prawym dolnym rogu na błękitnych wodach Morza Irlandzkiego wyróżnia się wyspa Man. Wyraźne wzory fal można łatwo dostrzec, ponieważ sygnał radarowy jest bardzo wrażliwy na zmiany chropowatości wody. Na tym obrazie spokojne wody wydają się ciemniejsze, a wzburzone morze jaśniejsze. Ponieważ pomiary fal z boi i statków są ograniczone, obrazy radarowe z satelitów mogą być wykorzystywane do prognozowania fal oceanicznych. Możliwość przewidywania ich ruchu może przynieść korzyści marynarzom, budowniczym portów i platform wiertniczych oraz rolnikom przybrzeżnym.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś artykuł! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.