NASA Prezentuje Innowacyjny System Kontroli Przestrzeni Powietrznej dla Walki z Pożarami Leśnymi.
Badacze NASA przeprowadzili wstępną walidację nowego systemu zarządzania przestrzenią powietrzną, zaprojektowanego w celu umożliwienia załogom korzystania z samolotów w zwalczaniu i monitorowaniu pożarów w lasach przez całą dobę, nawet w warunkach ograniczonej widoczności.
Od 17 do 28 marca projekt NASA Advanced Capabilities for Emergency Response Operations (ACERO) ulokował badaczy w wielu strategicznych miejscach w rejonie gór Sierra de Salinas w hrabstwie Monterey w Kalifornii. Ich misja polegała na przetestowaniu i walidacji nowego, przenośnego systemu, który może zapewnić niezawodne zarządzanie przestrzenią powietrzną w trudnych warunkach wizualnych, będących jedną z największych przeszkód w powietrznym wsparciu w walce z pożarami w lasach.
Misja zakończyła się sukcesem.
?W NASA mamy dziesięciolecia doświadczenia w wykorzystywaniu naszej wiedzy w dziedzinie lotnictwa, aby poprawiać codzienne życie Amerykanów? ? powiedziała Carol Carroll, zastępca administratora NASA ds. badań aeronautycznych w centrali agencji w Waszyngtonie. ?Potrzebujemy wszystkich możliwych przewag w ratowaniu życia i mienia, gdy pożary lasów dotykają naszych społeczności, a technologia ACERO zapewni ratownikom nowe, krytyczne narzędzia do monitorowania i zwalczania pożarów.?
Jedną z przeszkód w dalszym monitorowaniu, tłumieniu i wsparciu logistycznym w sytuacjach pożarów w lasach jest brak narzędzi do zarządzania przestrzenią powietrzną i ruchem lotniczym, które mogą wspierać operacje w każdych warunkach widoczności. Obecne operacje lotnicze w walce z pożarami są ograniczone do momentów o wyraźnej widoczności, kiedy to Powiernik Grupy Powietrznej lub ?szef powietrzny? w załogowym samolocie może zapewnić kierunek. W przeciwnym razie piloci mogą ryzykować kolizje.
Technologia ACERO zapewni tę zdolność szefa powietrznego dla operacji zdalnie sterowanych statków powietrznych ? a użytkownicy będą mogli to robić z ziemi. Przenośny System Zarządzania Przestrzenią Powietrzną (PAMS) projektu to rozwiązanie w rozmiarze walizki, które opiera się na dziesięcioleciach badań NASA w zakresie zarządzania ruchem lotniczym i przestrzenią powietrzną. Jednostki PAMS pozwolą pilotom zobaczyć lokalizacje i intencje operacyjne innych samolotów, nawet w gęstym dymie lub w nocy.
Podczas testów w Salinas badacze ocenili kluczowe funkcje zarządzania przestrzenią powietrzną PAMS, w tym strategiczną koordynację oraz zdolność do automatycznego powiadamiania pilotów, gdy ich statki powietrzne opuszczają zatwierdzone wcześniej ścieżki lub symulowaną strefę operacyjną pożaru.
Używając prototypu PAMS, badacze byli w stanie bezpiecznie przeprowadzić operacje lotnicze statku powietrznego o pionowym starcie i lądowaniu, obsługiwanym przez Overwatch Aero, LLC, z Solvang w Kalifornii, oraz dwóch małych dronów NASA.
Loty, jakby reagując na scenariusz pożaru lasu, statku powietrznego Overwatch połączyły się z dwoma jednostkami PAMS w różnych lokalizacjach. Mimo że systemy były oddzielone górami i dolinami o słabym zasięgu komórkowym, jednostki PAMS były w stanie pomyślnie wymieniać się i wyświetlać symulowaną strefę pożaru, lokalizację statków powietrznych, plany lotu oraz intencje lotu, dzięki zainstalowanemu przez statek powietrzny Overwatch przekaźnikowi łączności radiowej.
Operowanie w wiejskim łańcuchu górskim potwierdziło, że PAMS może działać z powodzeniem w rzeczywistym środowisku pożaru w lesie.
?Testowanie w rzeczywistych środowiskach górskich wiąże się z wieloma wyzwaniami, ale niesie ze sobą znacznie większą wartość niż testy w laboratoriach? ? powiedział Dr Min Xue, kierownik projektu ACERO w NASA's Ames Research Center w Kalifornii. ?Testy były udane, dostarczając cennych informacji i podkreślając obszary, które wymagają dalszych ulepszeń.?
Piloci na ziemi używali PAMS do koordynowania dronów, które wykonywały loty symulujące zapalanie powietrzne ? praktykę kontrolowanego, celowego podpalania w celu zarządzania roślinnością, pomagając kontrolować ogień i zmniejszać ryzyko pożarów w lasach.
W ramach testów Joby Aviation z Santa Cruz w Kalifornii wykonało lot swojego zdalnie sterowanego statku powietrznego, podobnego rozmiarowo do Cessny Grand Caravan, nad miejscem testowym. System PAMS z powodzeniem wymienił lokalizację statków powietrznych oraz intencje lotu z systemem zarządzania misją Joby?ego. Test oznaczał pierwszy udany kontakt między PAMS a statkiem powietrznym z opcjonalnym pilotowaniem.
Szefowie straży pożarnej z Kalifornijskiego Departamentu Leśnictwa i Ochrony Pożarowej (CAL FIRE) uczestniczyli w testach i dostarczyli swoje opinie na temat funkcjonalności systemu, funkcji, które mogą poprawić koordynację ruchu lotniczego w przypadku pożarów w lasach, oraz potencjalnych możliwości integracji z operacjami.
?Doceniamy prace prowadzone przez program ACERO NASA w zakresie przenośnych możliwości zarządzania przestrzenią powietrzną? ? powiedział Marcus Hernandez, zastępca szefa biura technologii pożarów CAL FIRE. ?Cieszy nas współpraca agencji federalnych, stanowych i lokalnych, ponieważ ważne jest, aby zajmować się problemami bezpieczeństwa i regulacyjnymi obok postępów technologicznych.?
Te najnowsze loty stanowią kontynuację udanych testów PAMS w Watsonville w Kalifornii, przeprowadzonych w listopadzie 2024 roku. ACERO będzie wykorzystywać dane z testów lotniczych oraz opinie agencji zajmujących się pożarami w lasach, aby dalej rozwijać możliwości PAMS i zademonstrować bardziej zaawansowane możliwości wymiany informacji w nadchodzących latach.
Celem NASA w ramach ACERO jest walidacja tej technologii, aby mogła być rozwijana dla ekip do zwalczania pożarów w terenie, ratując życie i mienie. Projekt jest zarządzany przez Program Operacji i Bezpieczeństwa Przestrzeni Powietrznej NASA i wspiera misję agencji w dziedzinie zaawansowanej mobilności powietrznej.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś artykuł! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.