NASA sprawdza system kontroli ruchu lotniczego na pokładzie samolotu Pilatus PC-12

NASA

W miarę rozwoju taksówek powietrznych i dronów, kluczowe staje się monitorowanie ich lokalizacji, by zapewnić bezpieczeństwo w ruchu lotniczym. Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) wymaga, by statki powietrzne przesyłały swoje lokalizacje w czasie rzeczywistym poprzez system automatycznego nadzoru ADS-B (Automatic Dependent Surveillance-Broadcast). NASA aktualnie ocenia, jak efektywnie system ADS-B może zapobiegać kolizjom w symulowanych miejskich warunkach. Przy użyciu samolotu Pilatus PC-12, naukowcy badają funkcjonalność systemów, które mogą zaspokoić potrzeby taksówek powietrznych operujących na niskich wysokościach nad miastami. Podczas operacji w miejskich przestrzeniach, kluczową kwestią dla systemów ADS-B jest nieprzerwany zasięg sygnału. Podobnie jak w przypadku problemów z sygnałem telefonu komórkowego, taksówki powietrzne mogą mieć trudności z utrzymaniem sygnału ADS-B w gęsto zaludnionych obszarach, co może prowadzić do wzrostu ryzyka kolizji. Aby zrozumieć wzorce utraty sygnału w miejskich warunkach, NASA utworzyła strefę testową w swoim ośrodku w Edwards w Kalifornii. Podczas chaotycznych dni testowych, naukowcy latali samolotem Pilatus PC-12 w pobliżu czterech stacji ADS-B, zbierając dane o zasięgu sygnału. Analizując te dane, byli w stanie zidentyfikować obszary, w których sygnał się zacierał oraz ocenić optymalne lokalizacje dla przyszłych stacji, co pozwoli zwiększyć zasięg sygnału. Dodatkowo, analizy ADS-B z wcześniejszych testów pomogły przygotować się do wrześniowych badań. W czerwcu naukowcy z Glenn Research Center w Cleveland ustalili, że sygnał ADS-B był stabilny między ich samolotem a antenami w ośrodku komunikacyjnym. Analogiczne testy z 2020 roku z użyciem śmigłowca OH-58C Kiowa również dostarczyły danych o sygnale dla systemu. Prace NASA związane z sygnałami ADS-B oraz innymi formami komunikacji przyczynią się do rewolucji w transporcie lotniczym w USA. Zespół Air Mobility Pathfinders skupi się na analizie danych z trzech różnych testów powietrznych, aby lepiej zrozumieć warunki transmisji i sprzęt, który będzie niezbędny dla bezpiecznego funkcjonowania taksówek powietrznych i dronów w krajowej przestrzeni powietrznej.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś artykuł! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.

Opublikowano: 2025-01-23 18:37