Nawigacja skrzydła samolotu poddana istotnym testom zamarzania przez NASA.

NASA

W przyszłości samoloty z długimi, cienkimi skrzydłami wspieranymi aerodynamicznymi stelażami mogą pomóc liniom lotniczym zaoszczędzić na kosztach paliwa. Ale te same skrzydła mogą być podatne na gromadzenie się lodu. Naukowcy z NASA pracują aktualnie nad określeniem, czy taki problem występuje i jak można go rozwiązać.

W historycznym tunelu badawczym do badań zlodzeniowych w Centrum Badań Glenn NASA w Cleveland, naukowcy i inżynierowie testują koncepcję transonicznego skrzydła wspieranego stelażem. Ich celem jest zebranie ważnych danych do zaprojektowania tych potencjalnie wydajnych samolotów przyszłości.

Transoniczne skrzydło wspierane stelażem generuje mniejsze opory w locie w porównaniu do skrzydeł samolotów dzisiejszych, co sprawia, że samolot zużywa mniej paliwa. Ten rewolucyjny projekt może sprawić, że skrzydło będzie bardziej podatne na gromadzenie się lodu, dlatego musi przejść szereg rygorystycznych testów, aby przewidzieć jego bezpieczeństwo i wydajność. Zebrane do tej pory dane sugerują, że duże sekcje najbardziej wysuniętej części skrzydła (znane również jako krawędź natarcia) będą wymagały systemu ochrony przed lodem, podobnego do tych, które znajdują się w niektórych samolotach komercyjnych.

NASA Glenn może symulować warunki zlodzenia w swoim Tunelu Badawczym do Badań Zlodzeniowych, aby zidentyfikować potencjalne wyzwania dla nowych projektów samolotów. Testy te dostarczają ważnych informacji o tym, jak lód gromadzi się na skrzydłach i mogą pomóc zidentyfikować najważniejsze warunki zlodzenia dla bezpieczeństwa. Wszystkie samoloty komercyjne muszą być zatwierdzone przez Federalną Administrację Lotnictwa, aby mogły latać w każdych warunkach pogodowych.

Badania te są częścią pracy NASA nad udoskonaleniem technologii skrzydeł wspieranych stelażem, badając kwestie, w tym bezpieczeństwo i to, jak przyszłe samoloty mogą być zintegrowane z infrastrukturą lotniczą USA. Boeing również współpracuje z NASA przy budowie, testowaniu i locie X-66, pełnowymiarowego samolotu demonstracyjnego z transonicznymi skrzydłami wspieranymi stelażem. Ponieważ samolot eksperymentalny nie będzie latał w warunkach lodowych, testy w Tunelu Badawczym do Badań Zlodzeniowych dostarczają odpowiedzi na pytania dotyczące gromadzenia się lodu.

Ta praca wspiera rolę NASA w opracowywaniu technologii ultraefektywnych linii lotniczych, które są ekonomicznie, operacyjnie i środowiskowo zrównoważone. Od około dwóch dekad NASA inwestuje w badania mające na celu rozwój technologii skrzydeł wspieranych stelażem do poziomu, w którym prywatne firmy lotnicze mogą ją integrować w konfiguracjach samolotów komercyjnych. NASA inwestuje w te badania poprzez inicjatywy, w tym swój projekt technologii transportu powietrznego, który bada konkretne aspekty wydajności koncepcji skrzydeł wspieranych stelażem, takie jak zlodzenie. Projekt technologii transportu powietrznego jest częścią programu zaawansowanych pojazdów powietrznych NASA.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś artykuł! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.

Opublikowano: 2025-03-25 17:20